VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Světová premiéra scifi 2521: Informace mohou také zabíjet

Ústí nad Labem - Činoherní studio dnes uvede inscenaci podle slavného britského sci–fi románu Nonstop.

3.3.2010 1
SDÍLEJ:

Leták na 2521Foto: Archiv

Živoří, jiný život neznají. Jako divoši loví, perou se o místo „na slunci“, mezi sebou i s popínavými rostlinami ponikami.

Střeží své území v Ubikacích, ohraničené chodbami monstrózní lodi plující vesmírem. A neví to. Chystají se ale – v čele s Royem Complainem (Jan Plouhar) – na dobrodružnou cestu, díky níž hodně zjistí. Pokud cestu nebezpečnými Pustinami přežijí…

O tom je kultovní sci–fi román Brita Briana W. Aldisse Nonstop (1953). Jeho divadelní verzi dnes od 19.00 hodin ve světové premiéře uvede Činoherní studio (ČS).

Touží po svobodě

Inscenaci „o člověku a jeho touze po svobodě“ napsala dramaturgyně ČS Johana Součková, režíruje ji kmenový režisér ČS Filip Nuckolls.

Přizval ke spolupráci 14 herců ČS, pražský herec Marek Taclík zde mluví ze záznamu. Připočítáme–li ještě tři různá pódia během hry, je „Dva Pět Dva Jedna“ – jak v divadle hře říkají – vedle Klubu rváčů asi nejnáročnějším projektem ČS.

A je nejspíše i jedinou sci–fi inscenací v repertoáru Činoherního studia za celou dobu jeho existence.

Proroctví o Zemi

„Většina sci–fi příběhů je apokalyptickým proroctvím o budoucnosti Země, o tom, co se s námi stane. Většinou se odehrávají v daleké budoucnosti 21. století. Dnes nastává doba té „daleké budoucnosti“. Smazávají se hranice mezi literární fikcí a realitou, či se k sobě dost přibližují,“ tvrdí autorka scénáře.

„Sci-fi o daleké budoucnosti se tak paradoxně stává aktuální, víc než jiný žánr nastavuje zrcadlo současné společnosti. O to se pokouší dramaturgie ČS už několik let,“ řekla Johana Součková.

„Od jiných našich inscenací se liší 2521 tím, že se v ní klade větší důraz na výtvarnou složku. Ta by měla hrát výraznější roli než obvykle co se scény, kostýmů a řešení jednotlivých situací týče. Taková hra také samozřejmě víc stojí,“ dodává dramaturgyně.

Otázky a odpovědi

Podle režiséra si dávní lidé na Zemi, kteří vyslali své současníky na dalekou cestu vesmírem, neuvědomovali svou zodpovědnost za budoucí generace. „Odsoudili je k tomu, že museli v lodi po staletí žít,“ říká.

„Jakou máme my zodpovědnost za to, co se tam stalo před stovkami let? Žádnou. Buď můžeme ty, kteří se vracejí domů, zcela izolovat, nebo je můžeme dostat zpátky na Zem,“

Informace a Eco

Pointa Aldissovy knihy je překvapivá. I v inscenaci děj spěje ke stejnému konci, ale také je trochu jinak. Hra podle knihy z roku 1953 totiž musí být srozumitelná dnešnímu publiku… a divadelně vděčná.

„To, co je zajímavé – a co divadlo umožňuje podle mě lépe než film – je jednání lidí v mezních situacích. Právě proto se hru snažíme dělat směrem k tomu, jakou hodnotu má informace. Jak vám může informace změnit úplně celý život. Proto říkám, že je pro mě Nonstop v něčem podobný Umbertovi Ecovi a jeho románu Jméno růže. V tom, že je někde knihovna a v ní se drží jisté informace, protože nemohou jít ven. Pro danou pospolitost by totiž bylo naprosto zničující, kdyby – bez řádné přípravy – jen tak tyto informace „vylétly“ na povrch. A v tom duchu se snažíme dělat i Dva Pět Dva Jedna. Je zde někdo, kdo něco ví. A jiný neví nic,“ vysvětluje Filip Nuckolls.

Počítačová hra?

Podle režiséra se inscenace 2521 podobá počítačové hře. „Hrdinové se postupně dostávají do dalšího a dalšího levelu a dozvídají se víc a víc.“
A soudí, že kniha Nonstop i hra Činoherního studia s výbornou hudbou Ondřeje Švandrlíka (Nauzea Orchestra) jsou mementy, varováním pro dnešek i blízkou budoucnost.

„Ptá se, nakolik jsou galaktické lety, které v budoucnu budou tuto planetu čekat, etické. Nakolik my máme právo rozhodovat o budoucím, nakolik já mohu vlézt do rakety a rozhodnout tak o tom, že mé děti, děti mých dětí a jejich děti jsou odsouzeny k tomu, že se budou rodit a umírat v nějaké ocelové rakvi. A že nic jiného nepoznají,“ dodal režisér.

Chtít si hrát

„2521 není postavená na fantasknu ve smyslu kouzlení a čarování, je to více příběh o člověku a jeho touze po svobodě… Prostě sci-fi s existenciálním přesahem (jako ostatně každé…) Snad je pro tvorbu takové inscenace třeba více než jindy najít v sobě v určitém slova smyslu dítě. Chtít si hrát, musí vás bavit si hrát,“ řekla Johana Součková.

Autor: Radek Strnad

3.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Před 70 lety se více než auta kradly na severu Čech motocykly

Fotbal, Arma Ústí a Znojmo.
20

Arma koncertovala, Znojmu nadělila čtyřku

Dětský hrad se rozpadá, peníze na nový radní neschválili

Ústí nad Labem /ANKETA/ - Obvod chtěl na opravu hradu použít dotaci určenou na parkoviště, město to zamítlo. 

Tisíce milovníků hudby míří do Vroutku na Rock for Churchill

Vroutek /FOTOGALERIE/ – V pátek odstartuje další ročník Rock for Churchill, který si během let vydobyl místo mezi nejpopulárnějšími českými festivaly.

Ředitel ústeckého divadla Miloš Formáček: Sázíme na muzikál, balet i koncerty

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ – Muzikál Casanova, čtyři balety včetně pohádky i drama, operetu Ptáčník a slavnou Mozartovu Flétnu. To je nabídka nové sezony v Severočeském divadle v Ústí.

Policisté pátrají po vandalovi. V noci se vyřádil na autech

Ústí nad Labem - Všebořičtí policisté pátrají po pachateli, který v průběhu noci ze soboty na neděli poškodil auta. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení