VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rigoletto je osudová opera i pro mě, říká režisérka Andrea Hlinková

Ústí nad Labem - Ve své době byla opera Rigoletto kontroverzní, dokonce i zakázaná. Dnes už „jen" baví.

13.3.2015 3
SDÍLEJ:

Generálka Verdiho opery Rigoletto.Foto: Deník/Karel Pech

Zpět na jevišti Severočeského divadla je Rigoletto, jedna z nejslavnějších oper italského operního skladatele Giuseppe Verdiho. Premiéru má v pátek 13. března od 19.00, první reprízu v neděli 15. března od 17.00.

Jako předloha libretistovi jménem Francesco Maria Piave sloužila hra „Král se baví" od Victora Huga. Je o zhýralém francouzském renesančním panovníku Františku I.

V inscenaci s tragickým koncem je jako Vévoda, zpívá ho tenorista Jaroslav Kovacs v alternaci s Nikolajem Višňakovem. Příběh Rigoletta, nešťastného otce kterému svede krásnou šestnáctiletou dceru Gildu právě přelétavý Vévoda, v Ústí nastudovala mladá slovenská režisérka Andrea Hlinková.

Má bohaté zkušenosti ze světa, v Ústí ale pracuje vůbec poprvé.

Je tu krásné divadlo!

„Ústecké divadlo mne okouzlilo, je nádherné a má skvělou akustiku. Takovou jsem nezažila ani v Itálii. Víte, my s Miriam stále máme pocit, že je jeviště malé, že bychom potřebovaly ještě o dva metry prostoru víc. Ale jsme nadšené, máte tu jedno z nejhezčích divadel, které jsem kdy viděla," řekla režisérka.

Scéna a kostýmy pojala Miriam Struhárová moderně až extravagantně. „Oblékla jsem herce do dost netradičních materiálů. Mají ale tu výhodu, že jsou dostupnější a zdaleka ne tak těžké, než kdybychom třeba Gildu, hlavní ženskou postavu, oblékli do bohatých spodniček," vysvětlila.

Negativní emoce

„Podle mě je Rigoletto velmi osudová opera, která se dotýká každého z nás. Ač předloha Viktora Huga vznikla už v 18. století, je to stále živé téma. Negativní emoce a lidská zloba stále přetrvávají, řídí naše kroky, ničí nás. I proto je mi velmi blízká postava nevinné Gildy, zamilované do zvrhlého narcise Vévody. Sama jsem si ve věku sedmnácti let, a stejně let je i naší hrdince, zažila podobné velké zklamání. Do její postavy se tedy umím plně vžít," svěřila se Deníku režisérka Andrea Hlinková.

„Vykreslujeme Vévodu jako zvrhlého narcise, kterému je jedno, jakou ženu dostane, ale ono to tak často i v dnešní době u mužů je," povzdechla si. „Ať se tedy nad sebou dnešní mladí muži zamyslí," řekla. „Boží mlýny totiž melou sice pomalu, ale jistě."

A spolu s kreativní a nápaditou autorkou kostýmů Miriam Struhárovou se pak režisérka shodla: „Vždy přesně víme, co chceme. Vše spolu připravíme už doma a na jevišti už pak jen realizujeme své nápady. Tady pak už nikdy neimprovizujeme."

A hned také prozradila, že po dlouhé době poprvé dělá někde, kde ještě nikdy nebyla.

"Většinou někde znám alespoň jednoho umělce, a zde nikoho. Ale příjemně mne šokovalo, jak přátelský je tu tým, nejen sólisté, musím vyzdvihnout práci se sborem, ti páni byli úplně úžasní. Nikdo se nedíval na hodinky, že už končíme, nestresovali jsme se navzájem. Každý pracoval s láskou, ani při pětihodinových zkouškách nikdo nereptal, to bylo úžasné," je nadšená režisérka Rigoletta.

Jen tak nezapomenou

„Věřím, že jsme vše dotáhli do úspěšného konce a že tato inscenace bude ještě dlouho rezonovat v duších diváků a také na české operní scéně," prozradila Andrea Hlinková.

A koho by z účinkujících takzvaně „vypíchla", označila za nejlepší? „Určitě to hlavní trio Rigoletta, Gildu a Vévodu. I když ty dva tenoristy, Jaroslava Kovacse a Nikolaje Višňakova, bych spojila do jednoho. To by byl ideál."

Dále účinkují v opeře sólisté, sbor a orchestr Severočeského divadla. Hudebního nastudování a dirigentské taktovky se aktuálně v Rigolettovi ujal Miloš Formáček, ředitel ústeckého divadla.

Pěkná a těžká opera

„Opera Rigoletto si zaslouží velké soustředění a pozornost. Chtěla bych jí popřát hodně štěstí, je velmi pěkná, ale těžká. Nelze ji dělat napůl," pochvalovala si spolupráci s realizačním týmem pěvkyně Tereza Mátlová, představitelka Gildy.

Alternuje ji Věra Likérová. „A je pro nás dobře, že Andrejka umí dobře italsky. Nejdřív se nás ptala: Víš, o čem zpíváš? A když to pak přesně víme a cítíme to tak, hodně nám to pomáhá v tom, jak zpíváme," dodala ještě Tereza Mátlová, sólistka ústeckého divadla.

Autor: Radek Strnad

13.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

„Rentgenové“ neštěstí mělo odezvu i na Hradecku

Dopravní nehoda auta pošťáků mezi Děčínem a Hřenskem.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Policie dopadla bytaře z Ústí. Otevřel si i garáž a odjel audinou

Ústí nad Labem - Kriminalisté objasnili sérii vloupání. Obvinili 26letého mladíka, že v průběhu asi 14 dnů vnikl do dvou rodinných domů i bytu v lokalitách Klíše a Všebořice.

Ústí chce kopat na Lidickém náměstí. Leží tu oběti epidemií

Ústí nad Labem - Nové kabelové vedení, přípojky elektrického napětí a podzemní rozvaděče k zásuvkovým rozvodům chce za zhruba dva miliony korun instalovat ústecký magistrát na Lidickém náměstí.

FOTO: Unikátní knihu o kultuře v Ústí pokřtili Václav a Jan Neckářovi

Ústí nad Labem - Slavnostní a radostný křest s řadou slavných hostů měla v podniku Café Alibi unikátní kniha věnovaná ústecké kultuře.

ANKETA: Omezili byste pracovní týden z pěti dnů na čtyři?

Ústecký kraj - Patnáct zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím osmi stran v Ústeckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení