Princip symetrie. Tak se jmenuje výstava obrazů výtvarníka Tomáše Vosolsobě. Pořádá ji obecně prospěšná společnost Collegium Bohemicum s Nadačním fondem Tomáše Vosolsobě, a to v rámci již 17. Dnů české a německé kultury.

Po skončení výstavy v Ústí budou díla k vidění v drážďanské kulturní radnici. Vernisáž je v úterý 3. listopadu, výstava zde končí 4. prosince.

„Jedním z hlavních cílů festivalu Dny české a německé kultury je překračování hranic prostřednictvím kulturních setkání. Nejen hranic mezi zeměmi, ale také mezi umělci a diváky," uvedla vysvětlila kurátorka výstavy a zároveň umělcovy sbírky Veronika Kotoučová.

Překračoval hranice

„I Tomáš Vosolsobě překračoval hranice: to když na počátku 80. let nuceně opouštěl Československo či když své práce převážel na výstavy do Itálie, Německa a po roce 1989 zas do rodného Československa. Překračoval je i v rámci své tvorby", doplnila.

„Právě v »symetriích« Tomáše Vosolsobě nejvíce narážíme na neustálé balancování na pomyslné hranici hranici mezi rozumem a citem, záměrností a náhodou, stabilitou a napětím," doplnila.

Výstava představuje přes třicet prací akademického malíře Tomáše Vosolsobě (19372011), jejichž hlavním spojovacím znakem je symetrie. Technika dekalku, zrcadlově symetrického otisku, jej zaujala již v době studií na Akademii výtvarného umění v Praze.

Postupně se pak stala významnou součástí jeho celoživotní umělecké tvorby. S prvními experimenty s otiskem tušové barvy začal v roce 1957. Techniku nadále rozvíjel a uplatňoval v různých stylových polohách, například v realizacích informálního charakteru ze šedesátých let.

V duchu principu

Princip symetrie vycházející z osového otisku přetrval ve tvorbě Tomáše Vosolsobě jako hlavní konstruktivní prvek až do posledních obrazů vystupňované barevné intenzity, které ovládl jasný kolorit a kontrasty nelomených barev.

Autor se ale bohužel své nové výstavy v Ústí již nedočkal. Na vernisáži nechyběla ani samotná výtvarníkova manželka. Na snímku je to ta dáma s kyticí.