Právě kvůli dálničnímu úseku D8 od státních hranic s Německem až po Řehlovice vyrostla doslova na zelené louce nová požární stanice profesionálních hasičů.

Podle velitele petrovické stanice Jaroslava Voláka jde o jednu z nejmodernějších hasičských stanic v republice.

Díky dálnici totiž tamní hasiči mají stejný dispečink s monitorovací stěnou, jakou využívají například dálniční policisté v Řehlovicích nebo údržba dálnice. Proto mohou v okamžiku krize vidět, co se na dálnici stalo.

Kamery

„Celou dálnici včetně obou tunelů máme jako na dlani a s dojezdovým časem do tří minut jsme schopní zasáhnout téměř bleskově. Dálniční úsek hlídají desítky kamer, další jsou v tunelech a pomáhají i speciální protipožární čidla. Vedle dálnice ale zasahujeme také v okolních obcích, a to v Libouchci, Tisé, Petrovicích, Telnici a v Krásném Lese. Čas od času zasahujeme i v sousedním Německu,“ řekl šéf petrovických hasičů Volák.

Vedle dvou hasičských cisteren s vyprošťovací technikou a velitelského vozu mají hasiči z Petrovic k dispozici také vyvážecí soupravu – pásové vozidlo, které nasazují především v těžko přístupných místech pro dopravu hasící techniky například při lesních požárech.

V areálu supermoderní požární stanice v Petrovicích mají profesionální hasiči k dispozici i vlastní hydrant na vodu a čerpací stanici PHM.
Samozřejmostí je i lezecká věž, sportoviště nebo posilovna, kde si hasiči zdokonaluji svou fyzičku.

„Mám štěstí na spolupracovníky. Vybral jsem si prověřené kvalitní hasiče, které práce baví, je pro ně koníčkem a ne pouhým zaměstnáním. Jsme tu spíš jako jedna velká rodina a můžeme se navzájem na sebe spolehnout, což je při této často rizikové práci hodně důležité,“ podotkl velitel petrovické stanice Jaroslav Volák.

Paní Zima

Především zimní období v horské oblasti komplikuje hasičům život, nepříznivé klimatické podmínky způsobují například zamrznutí vody v hydrantech nebo špatnou sjízdnost. Naštěstí hned vedle stanice má detašované pracoviště také zimní údržba dálnice.

Zvláště v zimě by si měli řidiči dávat pozor na náhorní plošině, aby nemuseli k jejich vozu přijet hasiči.

Ústecký úsek dálnice D8 v horských podmínkách představuje v zimě past na řidiče především na náhorní plošině. Zde si počasí mnohdy nezadá se severním Norskem.

Z ventilovaného a relativně suchého dálničního tunelu Libouchec a Panenská, kde teplota neklesne zpravidla pod 6 stupňů Celsia, v zimě vyjíždejí řidiči na mokrou a mnohdy namrzající vozovku.

Nárazový vítr, mlha a nízké teploty mohou být proto pro vozidla v okolí tunelů a mostů na trase k německé hranici vážným problémem, varují policisté.

Auta vyjíždějící z tunelu Panenská ze severního portálu se nacházejí na náhorní plošině ve výšce zhruba 672 metrů nad mořem. Jsou zde podmínky srovnatelné s Norskem či s Alpami.

Podle toho by měli být řidiči i opatrní. Most za tunelem může být promrzlý, protože komínové proudění ho může výrazně ochlazovat.

ZPRACOVALI Jan Vraný a František Roček