„Lidé se chovají od pravěku stále stejně, mění se jenom podmínky, na které reagují. Ohrožuje je stále to samé: Osudné okamžiky, kdy jsou nerozvážní, uspěchaní, roztržití," varuje dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Ruská ruleta

Psycholog dodává, že ve statistikách je někdy méně, jindy více zraněných a mrtvých chodců, v důsledku dopravních nehod. Tato čísla jsou souhrou náhod, jakási „ruská ruleta" náhodných střetů vozidel s chodci.

Například v roce 2012 za dvanáct měsíců chodci v Ústeckém kraji zavinili 120 nehod, o rok dříve 122, letos do konce července zatím zavinili chodci 59 nehod, ale statistici mají před sebou ještě pět měsíců, kdy se budou plnit kolonky neradostnými čísly.

V Ústeckém kraji k poslednímu červenci chodci jako viníci dopravních nehod zapříčinili o 8 nehod více než loni. Proto je pesimismus dopravního psychologa na místě.

Jiří Ušák, vedoucí krajské dopravní policie Ústeckého kraje, souhlasí se Seidlicem, že záleží na pozornosti a duchapřítomnosti chodce i řidiče, aby oba doslova přežili přechod a jízdu přes přechod.

Varovná statistika

Statistiky jsou neúprosné: Jenom v Ústeckém kraji došlo od začátku roku do konce července k 189 nehodám s účastí chodců. Na šest desítek nehod mají na svědomí chodci.

Kromě toho 187 nehod bylo způsobeno přímo na přechodu a dalších 202 dopravních nehod ve vzdálenosti do 20 m od přechodu. Podobná situace byla v menším Libereckém kraji, kde 92 chodců bylo účastníky nehody, 23 nehod zavinili, a na samotném přechodu pro chodce došlo k 53 nehodám a k dalším 57 do 20 m od přechodů.

Zebra neochrání

Skutečnost je taková, že i přechod pro chodce je nebezpečnou zónou.

„Přechod je třeba vnímat jako určené místo pro přechod chodců. Není to v žádném případě bezpečné místo," upozorňuje Ušák.

Přechody a zákon

Jednou z povinností chodců, která pro ně vyplývá ze silničního zákona, je přecházení silnic po přechodech: Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou „Přechod pro chodce", „Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo ve směru chůze.

Při hodnocení dopravních nehod se může stát chodec lehce viníkem, protože podle zákona, když přechází ulici (silnici), má zcela jasné povinnosti: Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zda může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.