K nehodě došlo přímo naproti chemičce ve Velvětech, mezi železničními stanicemi Úpořiny a Řehlovice. Jeden ze strojvedoucích následky srážky nepřežil. Zůstal zaklíněný ve zmačkané lokomotivě.

Generální stop nezafungoval

"Ve 4.57 hodin v důsledku srážky vykolejily čtyři vozy. Dle prvotních informací z místa mimořádné události projel jeden z nákladních vlaků návěstidlo zakazující jízdu ve stanici Řehlovice a před vjezdem do stanice Úpořiny narazil do stojícího nákladního vlaku. Během nedovolené jízdy z Řehlovic do Úpořin byl použit generální stop, nicméně vlak se zastavit nepodařilo," uvedl hned ráno k nehodě mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Generální stop je systém, který by měl vlak zastavit tzv. nadálku, tlačítkem z řídícího centra. To se ovšem nepodařilo.

Podle prvotního ohledání na místě nehody vlak nejel příliš rychle. Proč se nepodařilo vlak zastavit pomocí generálního stopu se zatím neví.

"V době nehody byly v celém obvodu jen tyto dva vlaky. Zaměříme se tedy i na to, zda u prvního vlaku generální stop fungoval a proč u druhého vlaku nefungoval. Zda bylo všechno správně zapojeno," uvedl Drápal.

Havarovaná lokomotiva, která za sebou táhla cisterny, na sobě měla nápis Unipetrol. Zahynul v ní pětašedesátiletý muž.

Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu Josef Hendrych novinářům na místě potvrdil, že strojvůdce neposlechl návěstidlo. Výpravčí následně třikrát vyslal generální stop. Vlak se ale nezastavil. "Pokoušel se volat na mobilní telefon, který nám dopravce dodal, ale nedovolal se," řekl Hendrych v pátek odpoledne v České televizi.

"Podle fotografií z místa nehody, kde jsou vozy navršeny na sobě, odhaduju, že se podaří uvolnit koleje nejdříve ve večerních hodinách. Navíc je otázka, jak bude po odstranění vozidel vypadat železniční svršek pod nimi," dodal mluvčí.

Vyšetřovatelé budou analyzovat černou skříňku, kterou ze zmačkané lokomotivy vytáhli. Vyšetřování potrvá několik týdnů.

Čtyři nákladní vozy vykolejily. Veškerá doprava v úseku Řehlovice - Úpořiny je od rána zastavena. Osobní vlaky v úseku Ústí nad Labem - Bílina supluje náhradní autobusová doprava.

„Provoz na hlavní železniční trati z Ústí nad Labem přes Teplice do Bíliny, Mostu a dále na Karlovarsko není nijak dotčena. Rychlíky Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb i osobní vlaky mezi Ústím nad Labem, Teplicemi, Bílinou, Mostem a dále jezdí bez omezení a bez komplikací," sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nehoda uzavřela i silnici

„Jde o tragickou nehodu. Oba vlaky jely z Ústí směrem na Úpořiny. Zhruba kilometr před nádražím Úpořiny jeden z vlaků zastavil na červenou. Druhý do něho zezadu narazil. Náraz posunul přední vlak asi o třicet metrů. Totálně zničena je lokomotiva a poničeno je několik vagónů. Čtyři vykolejily úplně. Poslední vykolejený vagon ležel na levém boku, vagon před ním trčí do výšky, opřený o torzo lokomotivy. Vyprošťovací práce za pomocí těžké techniky mají trvat celý den. Lokalita je problematická, technici se budou muset vypořádat s pět metrů vysokým náspem. Hasiči už museli v místě prořezat několik stromů, aby zpřístupnili nehodu vyšetřovatelům," hlásil reportér Deníku, který byl od rána přímo na místě nehody.

Stojící nákladní vlak měl dvacet prázdných vagónů na uhlí. Do něj narazil cisternový vlak. Naštěstí prázdný.

"Brzdná dráha rozjetého vlaku může být i půl kilometru. K nehodě došlo kousek za pravotočivou zatáčkou. Strojvedoucí stojící vlak před ním nemohl prakticky vidět.

Komplikace v dopravě nejsou jenom na kolejích, ale i na silnici Kozlíky - Rtyně nad Bílinou. Silnice je z důvodu nehody na kolejích uzavřena.

Škody jdou do miliónů

Podle informací Deníku měl druhý vlak projet červenou u Řehlovic. Zastavil ho až stojící vlak u Velvět.

"Já osobně jsem tu ránu neslyšel. Soused mi ale říkal, že když projížděl ráno okolo těch kolejí do práce do Ústí, tak něco zaznamenal," řekl reportérům Deníku Jiří Řeřábek, který bydlí kousek od místa nehody v Kozlíkách. "Náraz to musel být obrovský, podívejte se, jak se posunul celý vlak. Normálně stojí až támhle před tím semaforem," řekl. Ukazoval při tom na stojící vlak na mostě pár metrů od jeho domu.

Příčiny nehody jsou zatím neznámé. Na místě probíhalo vyšetřování, na které budou navazovat odstraňovací práce.

"Škoda byla prozatím odhadnuta na 25 milionů korun, přičemž na samotné trati byla prozatím odhadnuta na milion. Na předním nákladním vlaku 4 miliony a na vlaku, který narazil do stojícího vlaku 20 miliónů," uvedl v pátek dopoledne Drápal.

Nehoda dvou nákladních vlaků mezi stanicemi Úpořiny - Řehlovice.