„Chtěli jsme něco prostornějšího. Nakonec vyhrála stříbrná Octavie kombi z bazaru s benzínovým motorem," popisuje Jan Holeček. Stejný model si loni pořídila většina řidičů v Ústeckém kraji. Až na barvu. Nejoblíbenější byla bílá.

O alternativní pohon není zájem

Hned po bílé lidé nejčastěji volili modrou a červenou karoserii. Benzínový pohon preferovalo 59 procent řidičů v kraji.

„Dieselový motor měla asi třetina prodaných vozů. Auto na stlačený zemní plyn (CNG) si koupila necelá desetina lidí," uvádí Jan Sedláček, manažer prodeje společnosti ŠkoFIN, která statistiku zpracovala.

O vozy s pohonem na CNG nemají řidiči velký zájem, protože jsou dražší a v Ústeckém kraji jsou jen čtyři čerpací stanice, na nichž lze doplnit plyn. Jedna je v Ústí nad Labem, další v Terezíně, Mostě a Lounech.

„Vůz na alternativní pohon by si koupilo až 75 procent lidí, pokud by neměli problém s tankováním. V lednu bylo v Česku méně než 80 stanic na CNG, v průběhu roku by jich ale mělo dvacet přibýt," zdůrazňuje odborník na alternativní dopravu Jiří Lachout.

Škoda pořád vede

Nejen v Ústeckém kraji, ale i ve zbytku republiky byla nejoblíbenější značkou osobních aut Škoda. Na vrcholu se drží několik let. Z nových vozů řidiče loni nejvíc lákal model Rapid, mezi ojetými vedla Octavia, Fabia a Superb. Hned za Škodou se v Ústeckém kraji umístil Volkswagen.

Na většinu koupených automobilů si lidé museli vzít úvěr, což potvrzuje i Jan Holeček. „Neměli jsme tolik našetřeno. Splácím čtyři tisíce měsíčně," říká.

Loni se však na trhu objevil nový způsob financování operativní leasing pro soukromé osoby. Lidé si díky němu mohou pronajmout auto na určenou dobu za pevnou měsíční částku.

V Ústeckém kraji ho loni využilo 17 procent zájemců o nový vůz. „Uzavřeli zhruba tři stovky smluv. Zajímavostí je, že klienti operativního leasingu jsou v průměru o deset let mladší než ti, kteří vůz koupili na úvěr," dodává Jan Sedláček.

Rok 2014 byl pro český automobilový průmysl neobyčejně úspěšný. Prodalo se rekordní množství aut. Podle statistik Svazu dovozců automobilů si řidiči loni zaregistrovali přes 192 tisíc nových a 120 tisíc ojetých aut.

Na co si dát pozor při koupi ojetého auta

Přetočený tachometr a omlazení automobilu. Odhaduje se, že v Česku má 42 % vozidel přetočený tachometr a každý čtvrtý automobil je úředně omlazen.

Původ vozidla. Každých 50 minut je v ČR odcizen automobil. Navíc se do země dováží řada vozidel kradených v zahraničí.

Koroze. Je největším nepřítelem automobilu. Každý mechanický díl lze vyměnit, ale pod novým lakem skrytou rozsáhlou korozi nikdo nezachrání.

Spáry v karoserii. Podle nestejných spár lze odhalit vůz po havárii. Zkontrolujte lak, zda v něm nejsou nečistoty a na všech dílech je stejný odstín.

Motor. Měl by být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje. Naskočit by měl napoprvé, bez znatelného kolísání musí udržet stejnou hladinu otáček.

Interiér. Napoví o skutečném věku i způsobu zacházení s autem. Zkontrolujte stav čalounění, prosezení sedaček, opotřebení volantu, pedálů, spojky, brzdy a řadicí páky. Podezřele působí nové díly v kontrastu s celkově opotřebovaným vnitřkem.

Pneumatiky. Na voze by měly být stejné pneumatiky, přibližně stejně ojeté.

Zkušební jízda. Je potřeba zvolit různé režimy jízdy. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání, klepání. Rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Nezapomeňte vyzkoušet brzdy.