Podle něj se jednalo v rozporu s vládní politikou. Vedení kraje tvrdí, že dráha je už dávno za svým zenitem a upozorňuje i na dokument, který zrušení trati navrhoval v roce 1975.

Ve zprávě, kterou má Deník k dispozici, ombudsman vytýká krajskému úřadu také skutečnost, že byl administrativně snižován počet cestujících na Kozí dráze z tisíce až na 450 denně. Motejl tím dal za pravdu starostovi Telnice Jaroslavu Doubravovi a řadě dalších, kteří bojují za zachování vlakové dopravy trati.

„Vše, co jsme vytýkali krajskému úřadu, ombudsman potvrdil jako zcela oprávněné. Za pravdu nám dalo i ministerstvo životního prostředí. Je to hlas rozumu proti úřednické zvůli,“ uvedl Doubrava.

Krajský radní pro dopravu Milan Franc (ODS) nesouhlasí. Zároveň upozornil na dokument z roku 1975, který minulý týden zveřejnil primátor Děčína Vladislav Raška. Odborníci už tehdy podle Rašky navrhovali zrušit Kozí dráhu a místo ní postavit silnici.

„Už tehdy byla dráha neperspektivní. Dnes je dávno za zenitem. Osobně se domnívám, že přivaděč v budoucnu povede právě tudy, protože nikudy jinudy se nepostaví,“ sdělil Franc. Zároveň dodal, že nepočítají s objednáním dopravy na této, ale i dalších regionálních tratích.

Podle Doubravy je zpráva ombudsmana důležitý argument pro zachování trati. O jejím využití a místě, kudy povede silniční přivaděč z Děčína na dálnice D8 však rozhodne až nové vedení Ústeckého kraje. Na tom se koncem července shodl Doubrava se starostou Libouchce Jiřím Štěrbou při jednání s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem.

„Pokud pan Motejl vyzývá k nerušení dráhy, musí se obrátit na vlastníka, tedy ministerstvo dopravy. Kraj nemá s rušením tratí nic společného,“ uvedl Franc. Ombudsman však ve zprávě uvedl, že zastavení dopravy na trati má předcházet až vyčerpání dostupných opatření, jak provoz zefektivnit.
„Ukončení objednávky bylo motivováno spíše zájmem na budoucí využití opuštěného tělesa tratě pro účely vedení převaděče k dálnici D8,“ podotkl Motejl. Franc věří, že stavba dálničního převaděče se podaří dokončit dříve nežli v roce 2015. „Současný stav na silnici I/13 je úděsný. Jsou tam překračovány všechny emisní normy,“ dodal krajský radní.

Nejen hejtmanství, ale i ministerstvo dopravy vystavil ombudsman kritice. Nelíbí se mu přístup k modernizaci regionálních tratí. „Zatímco silniční síť od roku 1989 prošla zásadní kvalitativní změnou, nic podobného se se železniční infrastrukturou neděje,“ sdělil ombudsman.

Vlaky na Kozí dráze nevyjedou až do konce letošního roku. Výluku totiž prodloužila Správa železniční dopravní cesty. Kozí dráha se zatím neopravuje.
„Nikdo si na trati neobjednal vlaky a je proto důležitější opravovat tratě, o které je zájem,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.

Dodala ale, že pokud by někdo vlaky objednal, ať už pro osobní nebo nákladní dopravu, trať se správa bude snažit opravit v co možná nejkratším termínu. „Bylo by to ovšem v takovém termínu, který nám umožní technologické postupy,“ vysvětlila Kodysová.

Aktivisté spolu s některými politiky spoléhají na krajské volby a na změnu složení zastupitelstva. Věří, že po volbách bude notně obměněné a že bude nakloněno tomu, objednat pravidelnou dopravu na Kozí dráze.

Krajští zastupitelé schválili už před časem napříč politickým spektrem koncepci o stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti drážní dopravou na léta 2009 – 2026. V té se počítá s útlumem osobní dopravy na některých tratích.

spolupracovali: František ROČEK, Radek NOHL, Alice KLAUBENSCHALKOVÁ