VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kozí dráha čeká na plnění slibu

Ústí nad Labem -Zatím vlaky nesmějí na trať, která spojuje Děčínsko s Ústeckem a Teplickem. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zakázala letos v červnu kvůli havarijnímu stavu provoz na této trati. Pokud ale ústecké hejtmanství obnoví objednávku na provoz vlaků na této železniční trati, SŽDC začne s opravami.

29.10.2008 33
SDÍLEJ:

Kozí dráha.Foto: Deník

Má to ale háček. Frekvence vlaků na trati musí být tak velká, aby se vyplatilo dráhu opravovat.


Otázka peněz


Na trať by se tedy musela vrátit frekvence vlaků zhruba v takové míře jako před třemi či čtyřmi lety, uvedl Petr Hinterholzinger, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Ústí.

„Kromě objednávky na několik vlaků denně oběma směry by musel kraj také potvrdit, že vlaky objednává nejméně na rok s výhledem na další léta, aby se oprava trati z dlouhodobého hlediska vyplatila. Dosavadní občasné provozování víkendových jízd nemohlo samozřejmě pokrýt náklady na údržbu trati,“ dodal Hinterholzinger.

Protože podle směrnice EU by neměla být na jedné trase zbytečně souběžná železniční a autobusové doprava, bude muset krajský úřad řešit i tento problém.

Na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova je prozatím prodloužena výluka do konce platnosti současného grafikonu, to je do 13. prosince 2008.

„Jde především o to, aby bylo možno lépe a podrobněji diagnostikovat stav trati a dohledat případná další poškození či odcizení součástí, o kterých ještě nemusíme vědět. Rozkrádání je někdy totiž rychlejší, než intervaly kontrol. Detailnímu zjištění situace napomohou také inventarizace majetku v listopadu 2008,“ uvedl Jiří Šťastný z pražské centrály SŽDC.

Dodal, že pokud si Ústecký kraj na trati objedná osobní dopravu, vypíše SŽDC na opravy výběrové řízení. „Na výsledků výběrového řízení bude teprve možno stanovit finanční náklady a termín oprav trati,“ dodal Šťastný.

Pravidelná doprava na trati zvané Kozí dráha (Kozina) nejezdí od loňského prosince. Tehdy Ústecký kraj kvůli ztrátovosti dopravy už neobjednal na letošní rok ani jediný vlak.

To měl být první krok ke zrušení trati, na které by z Děčína mohla být vybudována silniční spojka mezi Děčínem a dálnicí D8 na Ústecku.

Děčínský primátor Vladislav Raška s kritikou nesouhlasí. „Problém je v tom, že trať není dlouhodobě rentabilní. Samozřejmě, nevyužitá trať by byla vhodným základem silničnímu přivaděči z Děčína na dálnici D8,“ uvedl pro Deník Raška před krajskými volbami.

V souvislostí s Kozí dráhou uvedl také letos v únoru, že většina městských zastupitelů nesouhlasila s tím, aby město Děčín provoz na trati dotovalo.

K využití trati zástupce ČD Hinterholzinger uvedl, že nejsilnější obsazení motorových vlaků cestujícími na trati č. 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova bylo mezi Děčínem a Jílové. Na dalších úsecích trati byl počet cestujících menší

Oživena může být i trať č. 113 z Čížkovic do Obrnic. Ta není pro nákladní dopravu uzavřena, ale osobní doprava pro malý počet cestujících byla zde zrušena. Je nazývána Švestková dráha pro velké množství švestkových sadů a alejí, z nichž dnes zůstaly jen nepatrné zbytky.

Venkovská trať je známá spíše jako trať Čížkovice – Obrnice. Zde krajský úřad od 9. prosince 2007 zastavil provoz osobní dopravy.


Co vyjede?

Důležitou otázkou bude, jaké motorové vlaky se na trati objeví. Provoz na Kozí dráze byl zajišťován třicet let starými úspornými a z velké části účetně odepsanými motorovými vozy řady 810. Snižovaly se tím náklady.

Jenže pokud by na trať vyjely moderní motorové vozy odpovídající pohodlím moderním autobusům, musel by kraj platit i odpisy drahých nových či repasovaných motoráčků a cena dopravy by narostla.

Autor: František Roček

29.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poutníci.
8

Poutníci se vracejí, Guláš zavoní bluegrassem

Fotbalistky FK Ústí nad Labem

Ač bojují o přední příčky v ČFL žen, zájem diváků chybí

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili

Ústí nad Labem - Představujeme vám miminka vyfotografovaná v 33. týdnu roku 2017.

FOTO: Na faře v Zubrnicích ožívá příběh pokrokového kněze

Zubrnice - V kulturní centrum se mění bývalá fara v Zubrnicích na Ústecku. Vydalo knihu a chystá další. Stalo se tak poté, co objekt koupila Ilona Rožková z Prahy.

Bouře zasáhnou celé Čechy, povodně zahrozí u malých toků

Severní Čechy - Meteorologové rozšířili výstrahu před silnými bouřemi. Měly by večer zasáhnout celé Čechy, na západě je dokonce vyhlášen vysoký stupeň nebezpečí. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení