VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Málo vody. Lodě musely do šrotu

Ústí nad Labem, Děčín - Rejdaře na Labi dál trápí nepříznivé plavební podmínky. Na nízké vodní stavy doplácí i Československá plavba labská Děčín. Už od června má většinu motorových nákladních lodí v zahraničí. Přitom na přepravy zboží do dalších evropských zemí čekají tuzemští exportéři.

12.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Pech

„Požadavky přepravců teď několikanásobně přesahují kapacitu naší flotily,“ uvedl Milan Raba, generální ředitel děčínského rejdařství. To přišlo o řadu importních i exportních zakázek. Firma za poslední čtyři roky kvůli špatným plavebním podmínkám vykazuje stamilionové škody. Požadované náhrady se ale od státu zřejmě nedočká, stejně jako další rejdaři. Stát přitom nedokázal prosadit výstavbu jezu, který by problém se splavností vyřešil.

„S touto naší problematikou se nedávno při návštěv Česka seznámil i šéf oddělení vodní dopravy v Evropské unii. Přetrvávajícím tahanicím o děčínském plavebním stupni se nestačil divit. Stejně tak to vnímal unijní direktorát životního prostředí. Nepovažuje postavení jezu za investici, která by měla nějaké nepříznivé ekologické dopady. Do tohoto problému ale nemíní nikterak zasahovat, České republika si musí poradit sama,“ uvedl po návratu z Bruselu člen představenstva Svazu dopravy a předseda sekce vodní dopravy Jiří Aster.

Ministerstvo dopravy stavbu jezu podporuje, proti je rezort životního prostředí. „Šéfuje mu Strana zelených a je to obdobná situace jako v sousedním Německu. Nejsou to zájmy ekologické, ale ekonomické potvrzované lobováním pro konkurenční železnici. Ta německá má blízké vazby na tamní zelené,“ připomněl Aster.

Děčínská plavba pořád zůstává největším českým rejdařstvím. V případě této akciové společnosti nastala významná změna. Ještě nedávno firmu vlastnila společnost Argo Group. „Československá plavba labská už nepatří do mého vlastnictví,“ vzkázal majitel brněnské společnosti Jiří Kratochvíl. Tuto informaci potvrdil i generální ředitel děčínského rejdařství. „Zatím se ale k této změně vlastnických vztahů nemohu blíže vyjadřovat,“ reagoval Milan Raba.

Někteří čeští provozovatelé vodní dopravy kvůli mizérii na labské vodní cestě přikročili k redukci vlastněných plavidel. „Kvůli nízkým vodním stavům byla naše firma nucena nechat sešrotovat čtyři lodě o celkové nosnosti dva tisíce sedm set tun,“ informoval jednatel společnosti Evropská vodní doprava Lukáš Hradský.

Zatím není jasné, jestli podobné kroky učiní i děčínská plavba. Ta má ve své flotile zatím devadesát plavidel. Ještě před časem jejich počet přesahoval stovku.

„Letos jsme nic neprodávali, ale ta nepříznivá ekonomická situace nás k tomu nejspíš bude nutit. Šlo by, stejně jako dosud, vesměs o prodeje do zahraničí,“ vysvětlil generální ředitel děčínské plavební akciovky. Dodal, že v tuzemsku zájem o prodávaná plavidla není takový, jako například v Německu či jinde. Tam jsou i vyšší cenové nabídky.

Případný úbytek plavidel bude zřejmě provázet i snížení stávajícího počtu zaměstnanců. Těch má děčínské rejdařství zatím asi dvě stě šedesát.

„Vzhledem k mému věku, zdravotním potížím a dlouhodobějšímu marodění není pro mne tahle zpráva až takovou hrozbou jako třeba pro některé další mladší kolegy. Půjdu třeba o pár měsíců dřív do důchodu ,“ reagoval dlouholetý šífák Ivo Kejzlar. Připomněl, že mnozí plavci před lety odešli především kvůli lepším výdělkům k zahraničním rejdařům, Po čase se ale začali vracet zpátky k děčínské plavbě.

Autor: Josef Suk

12.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Velká rekonstrukce plynu a kanalizace ve čtvrtek 21. září dopoledne uzavřela na dva až tři týdny křižovatku Dlouhá - Pařížská.
5

FOTO: V centru Ústí začalo dopravní peklo. Potrvá minimálně tři týdny

Petr Kušnierz u ústeckého soudu, archivní foto.

Soud vrátil případ Kušnierze a Vráblíka k došetření

Chabařovice poprvé vyhrály! Slaví i Chuderov

Ústí n. L. - Fotbalisté Chabařovic poprvé v 1. B třídě zvítězili! V derby slaví i Chuderovští.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Ústecký kraj - Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Po dálnici D8 u Prackovic teď mohou řidiči půl roku jezdit ve všech pruzích

Ústecký kraj /FOTOGALERIE/ – Na jaře čeká prackovickou estakádu další betonování. Přijde na 50 milionů korun, bude trvat zhruba půl roku.

Na silnici a u kolejí leželo devět mrtvých divokých prasat

Ústí nad Labem - V Děčínské ulici ležela na silnici tři mrtvá divoká prasata, na železničním náspu pak dalších šest.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení