Dotace státu


Krajští zastupitelé museli smlouvu s dopravcem podepsat k 1. lednu 2010, jinak by nebyla zajištěna drážní dopravní obslužnost. „Nabídky RegioJet a ČD byly obtížně srovnatelné.

České dráhy slíbily kraji dopravní obslužnost na deset let od 1. 1. 2010, zatímco RegioJet až od jízdního řádu 2012/13 pro krajskou aglomerační dopravu resp. 2011/12 pro zbytek kraje, i proto zvítězily České dráhy,“ informoval radní kraje pro dopravu Jiří Šulc.

Provozování železniční dopravy dotuje stát, a ten přislíbil Ústeckému kraji do roku 2020 dvě a půl miliardy korun. „V případě uzavření smlouvy na kratší období než je deset let, by celou prokazatelnou ztrátu hradil pouze Ústecký kraj. Rozpočet dopravy pro rok 2010 z vlastních zdrojů kraje je 471 milionů a 217,5 milionu korun bude z dotace státu,“ dodal Šulc.

Co ještě rozhodovalo o tom, že konkurenční nabídka RegioJetu neuspěla? „Nabídka ČD obsahuje závazek obnovy vozového parku v objemu více jak dvě miliardy korun, což v překladu znamená 55 zcela nových či zmodernizovaných vlakových souprav,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Kraj mohl ušetřit

Jiný pohled na celou problematiku, a to ne jen v Ústeckém kraji má majitel Student Agency Radim Jančura, který v zamítnutí nabídky na změnu dopravce vidí především politické pozadí s příchutí kartelové dohody kraje s ČD.

„Za provoz regionálních vlaků ve čtyřech provozních souborech v Ústeckém kraji požadovaly ČD 493 milionů korun, naše nabídka garantovala cenu 395 milionů,“ upřesňuje čísla obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

„Naše cena zahrnuje již na všech tratích provoz nových vozidel. Celkové promrhané finanční prostředky kraje za 15 let plnění smlouvy s ČD tak mohou dosáhnout až 1,5 miliardy korun,“ upozorňuje Jiří Schmidt.