Vstup na vlastní nebezpečí. Tak si mohli připadat cestující ranní trolejbusové linky do Všebořic, ve které vypukl požár. V trolejbusu se objevil oheň a pohotový řidič ho stačil uhasit ještě před příjezdem hasičů. Příčina požáru? „Došlo k přehřátí elektroinstalace ve středu autobusu pod kloubem na podvozku. Škoda nedosáhne ani pěti tisíc korun,“ uvedl vrchní inspektor Milan Rudolf z ústeckého ředitelství Hasičského záchranného sboru.

Incident z minulého týdne vyvolal otázky týkající se stavu vozového parku MHD. „Dopravnímu podniku by měla být zakázána činnost. Vzhledem k tomu, v jakém stavu je vozový park, je napadnutelný za veřejné ohrožení,“ zní vyhrocený komentář přispěvatele na webu Ústeckého deníku, který se podepsal jako Sirkeci.

I když je podobný názor spíš výjimečný, realita není nijak povzbudivá. Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DP) má ve svém vozovém parku 65 trolejbusů, jejichž průměrné stáří činí téměř šestnáct let. Mluvčí DP Milan Knotek na obhajobu říká: „Dopravní podnik si v současné ekonomické krizi nemůže dovolit investovat do rozsáhlé obnovy trolejbusů, i když si je vědom jejich stáří.“

Knotek podotkl, že ještě před začátkem krize vedení města uvažovalo o nákupu patnácti nových vozů za 170 milionů korun, avšak bývalé vedení DP na investici nedokázalo získat úvěr.

Dotázaní Ústečané vysoké stáří trolejbusů nepovažují za alarmující. Více je tíží přeplněnost linek nebo nízká frekvence spojů. „Vadí mi, že spoje MHD nenavazují na vlaky. Je to hrůza,“ stěžuje si Michaela Kasalová. Ta se domnívá, že s přecpaností linek se toho asi moc dělat nedá.

Pořízení zbrusu nového trolejbusu není levná záležitost, jeden stojí přes jedenáct milionů korun. Dopravní podnik řeší nedostatek financí tím, že repasuje starší trolejbusy. „Koncem minulého roku byly repasovány dva starší trolejbusy a v dalších repasích (pravděpodobně 5 vozů) bude společnost pokračovat i letos,“ informoval Knotek.

Vozy nevydrží věčnost. Vše nyní závisí na šikovnosti servismanů DP, kteří se údržbě a opravám musí věnovat mnohem pečlivěji. Jak uvedl Knotek, na investici do nových trolejbusů není možné sehnat dotaci z Evropské unie. Spolufinancování z ministerstev dopravy či místního rozvoje se údajně prověřuje.