Tuto raritu aplikovali stavitelé u mostních konstrukcí v ČR úplně poprvé.

„Voda chlazená ledem v nádrži se pomocí speciálního zařízení, které řídí její teplotu a průtok, čerpá do betonové konstrukce, kterou ohlazuje. Při této ekologicky nezávadné technologii se podařilo snížit vrchol teplotní křivky asi o 15 °C. Chlazení probíhá zhruba 30 hodin a nejvyšší dosud dosažená teplota 55 °C už kvalitu betonu nezhoršuje,“ vysvětluje Alexandr Tvrz.

Ten stavbu zahajoval jako vedoucí projektu a od dubna loňského roku ji řídí z pozice vedoucího nového provozu mostu.

Při tuhnutí a tvrdnutí vysokopevnostních betonů se u masivních konstrukcí vyvíjí vysoké hydratační teplo, které může být příčinou vzniku trhlin v betonu a tím snížení životnosti konstrukce.

Podle experta společnosti Jana Vítka jde o opravdový skvost mezi našimi mosty: „Takto velké železobetonové obloukové mosty jsou u nás málo obvyklé a most Oparno bude mezi nimi druhý největší. O 15 metrů větší rozpětí má jen Podolský most přes Orlík, který se stavěl před 70 lety.“

Železobetonový gigant s obloukem o rozpětí 135 metrů začal Metrostav stavět v roce 2008. Dostavba oblouku by měla skončit v květnu, 4 měsíce před plánovaným termínem.

Původně měl být most hotový až na konci letošního roku. V podstatě ale zbývá už jen dostavět malou část konstrukce a vybetonovat mostovku.

Před dokončením jsou také tubusy prackovického tunelu. V případě druhého tunelu, toho radejčínského, jsou práce na jeho vyhloubení zhruba v polovině. Dokončen by měl být v závěru letošního roku.

„Práce probíhají podle plánu. Bohužel se zde potýkáme s problémem, že tunel a most k němu budou dokončeny, ale napojení na zbytek dálnice zatím možný nebude kvůli napadání stavby ekology. Znamená to, že tunel dokončíme, ale technologická zařízení instalovat nemůžeme, protože by je rozkradli zloději,“ vysvětlil Pavel Lány, který na dostavbu D8 dohlíží za Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Podobný stav je také s oparenským mostem. Lidé si na stavbu často chodí pro drahé kovy. I z tohoto pohledu by dálnici prospělo rychlé dokončení. „Pokud nebude stavba brzy hotová, bude nutné ji zakonzervovat,“ nastínil další postup Pavel Lány.

V tom případě by ale jen rostly výdaje. „Bylo by nutné platit nejen samotnou konzervaci, ale i někoho, kdo by to nepřetržitě hlídal,“ dodal.

Na konci letošního roku měl být úsek dálnice mezi Řehlovicemi a Lovosicemi hotový. Čeká se ale na stavební povolení. Ze zbývajících 16,4 km je vydanými povoleními pokryto 12,8 km. V současné době probíhá stavební řízení na další 1,75 km. Kdy bude dálnice D8 dostavěna je nyní ve hvězdách.