Lanovka na Větruši se už staví, ale dost Ústečanů pochybuje o její smysluplnosti kvůli údajným vysokým nákladům na její provoz. Deník se proto na ně detailně zaměřil a zjistil, že to bude něco kolem šesti milionů za rok.

„Konečně jsme se dozvěděli, že město bude platit Obchodnímu centru Forum za stanici lanovky nájem,“ píše v diskusi čtenářka, která si vybrala přezdívku Maruška. „Teď by mne ještě zajímalo, kolik to z městského rozpočtu bude,“ dodala.

Ve skutečnosti ale Ústí prý žádnou závratnou částku platit nebude. Alespoň tedy podle Ivany Solničkové z kanceláře ústeckého primátora.

„Nájemné počínaje dnem zahájení nájmu a konče jeden den před dnem zahájení provozu je ve výši jedna koruna měsíčně bez DPH,“ vysvětlila Solničková. „Nájemné počínaje dnem provozu bude ve výši 10 tisíc korun za rok, samozřejmě je to cena bez DPH,“ dodala.

Což při dvou stovkách čtverečních metrů činí 50 korun za metr ročně. Doba trvání nájmu bude 25 let s právem opce na prodloužení o další období. „Takže celkem 50 let,“ dodala Solničková.

Náklady v kostce
Výstavba: Zhruba 80 milionů (7,5 procenta platí město, zbytek dotace z EU v rámci IPRM)
Nájem: 10 tisíc ročně bez DPH
Provoz: 4 až 6 milionů ročně

V současnosti město kolem provozu lanovky řeší především formální věci.

„Dopravní podnik bude minimálně po dobu zkušebního provozu zajišťovat její provoz. Další pak bude záležet na tom, bude-li vyhlášeno koncesní řízení na konečného provozovatele,“ řekl Tomáš Kraus, ředitel dopravního podniku v Otázkách šéfredaktora (kompletní rozhovor čtěte zítra), s tím, že 1. listopadu by měl zkušební provoz začínat.

Školení personálu prý bude provedeno od 1. července na lanovce na Ještěd. Strojníci, tedy „řidiči“ lanovky, se budou rekrutovat zásadně z řad řidičů trolejbusů. Je to prý totiž podobná kvalifikace. Na jednu směnu budou třeba tři lidé. Strojník a dva staničníci, ti budou mít funkci podobnou jako průvodčí. V přípravě jsou tři směny.

Provozní dobu lanovky město plánuje každý den od 8 do 22 hodin. Hrubý odhad kompletních provozních nákladů na provoz lanovky je 4 až 6 milionů korun ročně, přičemž provoz celého ústeckého dopravního podniku podle Krause přijde přibližně na 400 milionů korun.

Kraus předpokládá, že testování a zkoušky lanovky bez pasažérů se uskuteční během výstavby, a to v říjnu. Zkušební provoz by tedy měl být dle odhadů už s cestujícími.

Výběrové řízení na provozovatele lanovky podle Jana Řeřichy, náměstka ústeckého primátora, letos asi nebude. „O konečném provozovateli lanové dráhy se pravděpodobně bude rozhodovat v příštím roce,“ sdělil.

ZPRACOVALI Janni Vorlíček a Vladimír Mayer

Informovali jsme ZDE

VŠECHNY SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY ČTĚTE ZDE