Nebezpečné karcinogeny, jako jsou dioxiny, objevili pracovníci ústeckého Zdravotního ústavu ve vzorcích ovzduší kolem objízdných tras za nedokončenou dálnici D8.

Měření prokázalo vysoké koncentrace prašného aerosolu, blížící se nebo dokonce překračující roční limity.

„Jejich dominantním zdrojem je doprava. Z hlediska zdravotních dopadů jsou nejvýznamnější jemné částice (PM2,5 a PM1,0), které obsahují nebezpečné karcinogeny, jako jsou dioxiny, PAH a nitro-PAH,“ dodal Šubrt.

Podle Pavla Reiterera, primáře Oddělení plicních nemocí a TBC nemocnice v Ústí, zvýšená přítomnost škodlivin v ovzduší má negativní důsledky na zdravotní stav organismu.

„Výfukové plyny obsahující velkou škálu škodlivin mohou při dlouhodobém působení vyvolat závažné, často i nevratné změny nejenom v oblasti dýchacího ústrojí,“ okomentoval výsledky měření Reiterer.

Samotné měření proběhlo v létě v Lovosicích a Velemíně. „Skutečná situace v obcích na objízdných trasách je výrazně horší, než ukazují výsledky měření, které zkreslilo především deštivé počasí,“ uvedla hejtmanka kraje Jana Vaňhová.

„Nyní očekávám, že ministerstvo dopravy v co nejkratší době uvede jasný a nezpochybnitelný termín, kdy bude dokončen poslední úsek dálnice D8,“ dodala.

Poslední pevný termín byl konec roku 2010. Ten je ale nyní nereálný a odhaduje se, že poslední úsek dálnice D8 mezi Řehlovicemi a Lovosicemi nebude dříve než za dva roky.

Měření kolem objízdných tras si objednal kraj a utratil za ně zhruba 400 000 korun.

Nedostavěná dálnice D8 kromě zvýšených limitů koncentrace škodlivin na objízdných trasách přináší na přetížené silnici I/30 z Ústí nad Labem do Lovosic vážné dopravní nehody, kdy řidič za svou chybu platí životem.

„Počet kamionů projíždějících na silnici z Ústí do Lovosic je alarmující. Když jsem jel do Ústí, na desetikilometrovém úseku jsme napočítali 97 kamionů,“ posteskl si starosta Dolních Zálezel , které leží na silnici I/30.

Vysokou frekvenci dopravy na objízdných trasách potvrdilo sečtení dopravy, které proběhlo zároveň s měřením škodlivin.

„V dopravní špičce od dvou do šesti hodin odpoledne jsme v měřeném místě zaznamenali průjezd auta každé tři vteřiny. V noci to bylo jedno auto za minutu, přičemž jsme v noci naměřili překračování limitů hluku,“ doplnil Pavel Šubrt ze Zdravotního ústavu.

Karel Červený z Dolních Zálezel bere nedostavěnou D8 jako nutné zlo. „Snad se dálnice brzy dočkáme,“ věří.