OBRAZEM: Dostupná Erbenova rozhledna

Severní Čechy – Erbenka je lidově zažitý název pro Erbenovu rozhlednu, která se tyčí na Brandtově výšině (420 m), nevysokém kopci, který tvoří hranici města Ústí nad Labem.

26.1.2011 3

ERBENKA, jak se rozhledně lidově říká, nese název po předsedovi místního turistického spolku. Foto: V. Švajgl

Původní kamenná rozhledna z roku 1933 nese název po předsedovi místního turistického spolku Alexandru Erbenovi.

Při poslední rozsáhlejší rekonstrukci, ukončené 15. října 2006, došlo k navýšení rozhledny o jedno patro. Díky tomu se zlepšil výhled do širokého okolí, kterému u původní rozhledny stínily poměrně vzrostlé stromy.

Rozhledna poskytuje překrásné výhledy na panorama Českého středohoří od Bukové hory, Milešovky až ke vzdálené Bořni. Dále z rozhledny přehlédneme celé krajské město Ústí nad Labem a jeho široké okolí. Kouzelný výhled je do údolí Labe, kde na levém břehu dominuje nedávno opravený výletní zámeček Větruše a v pozadí, na pravém břehu Labe, nad střekovskými zdymadly, dominuje majestátní hrad Střekov.

Výhledem směrem na západ se jako mohutná hradba tyčí hřebeny Krušných hor. Při dobré viditelnosti je výstup na nevysoký vrch, nedaleko krajského města, odměněn nádhernými pohledy do širokého a překrásného okolí Ústí nad Labem.

Nenáročný výstup na Erbenovku doporučuji spojit s procházkou po dalších zajímavých místech Ústecka.

Pekelský ledopád

K jedněm takovým místům patří bezesporu procházka romantickým údolím Pekelského potoka. Do údolí Pekelského potoka se vydáme po žluté turistické značce, která začíná na nádraží Ústí nad Labem Sever, kam se dostaneme buď vlakem od Děčína, či z Ústí nad Labem, nebo městskou hromadnou dopravou dojedeme do zastávky Krásné Březno.

Po krátké cestě sídlištěm se vymotáme ze sevření panelové výstavby a pohlednou uličkou pokračujeme mezi staršími domky, až se dostaneme na lesní cestu. V nedávné minulosti cesta pokračovala přes dřevěný můstek, kolem malého rybníčku, dále podél potoka směrem k Mlýništi. Nyní je můstek stržen a pohled na rybníček si „užijeme“ jen z dálky za plotem.

Pokračujeme po žluté značce, zhruba 100 m, za posledním stavením odbočíme a po vyšlapané stezce sejdeme dolů k potoku.

Cestou podél potoka dojdeme do míst, kde se romantické údolíčko zužuje do soutěsky, která je ukončena překrásným Pekelským vodopádem. Je to jeden z mnoha ústeckých vodopádů, který má i v zimě své kouzlo tím, jak se z něj stává překrásný ledopád. Po zhlédnutí Pekelských vodopádů se vracíme stejnou cestou zpět. Asi po půl kilometru odbočíme cestičkou, vytvořenou místními zahrádkáři, doprava, do prudkého kopce. Zahrádkářská cestička nás přivede zpět na turistickou žlutou značku.

Prudký výstup kolem plynovodu nás dovede na Fričovu vyhlídku, odkud je hezký výhled do širokého okolí.

Nádherné výhledy

Cestou z Fričovy vyhlídky sejdeme ze značené turistické stezky a pokračujeme silnicí dolů, směrem na Krásné Březno. Po pár metrech odbočíme doprava po panelové silnici, která nás dovede mezi zahrádkami až k vodárně. Cesta kolem vodárny nás přivede do údolí malého bezejmenného potoka, který má však své kouzlo. Potůček se vine hlubokým, romantickým, skalnatým údolíčkem ve smíšeném lese, zdobí jej minivodopády a peřeje. Je zakončen v bývalé pískovně jezírkem, ve kterém se prohání hejna ryb.

Neznačenou, ale celkem dobře schůdnou, cestou dojdeme až do Dobětic na konečnou MHD. Odtud pokračujeme kolem domova důchodců směrem na Staré Dobětice, kde na okraji bývalé vsi narazíme na turistickou modrou značku.

Po té pak pokračujeme až do cíle našeho výletu - na Erbenovu rozhlednu. Odměnou nám bude překrásný výhled na krásné okolí krajského města.
Tento nepříliš náročný výlet všem vřele doporučuji.

ZPRACOVAL VLADIMÍR ŠVAGL

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 3

Hokej HC Slovan Ústí nad Labem a Kadaň

Slovan otočil skóre, vedení však neudržel. Kadaň mu oplatila porážku

Bouřka. Ilustrační foto.

Na severu Čech hrozí v pátek silné bouřky

Cirkus Arlet se zlatým lvem se už v pátek představí na Severní Terase

Ústí nad Labem – Cirkusové šapitó míří na Severní Terasu do Ústí. Na první představení cirkusu Arlet se můžete vydat už v pátek od 18 hodin do ulice Sociální péče u Masarykovy nemocnice.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Severní Čechy - Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

V Telnici koupili malotraktor, chtějí přestěhovat i radnici

Telnice - Nový multifunkční malotraktor koupila radnice v obci Telnice. Zaplatila za něj 400 tisíc korun.

Spolykal prášky, zapil je pivem a chtěl skočit z okna. Pak si zavolal strážníky

Ústí nad Labem - Rušnou noc ze středy na čtvrtek prožili ústečtí strážníci. Půl hodiny před půlnocí vyrazili do ulice Sociální péče.