Sčítací formulář dosud nedostala Ústečanka Miloslava Vlčková. Komisař sice u nich v bytě byl, předal však příslušný dokument k vyplnění pouze jejímu synovi.

„Já jsem zrovna nebyla doma. Syn mu ale oznámil, že tu žiji taky a čekal, že převezme formulář i pro mě. Komisař mu ale řekl, že ho to nezajímá, že mě nemá v seznamu,“ vylíčila žena.

V bytě sice nemá trvalé bydliště, ale to její syn také ne. Oba zde společně žijí v podnájmu už přes 8 let. Myslí si, že komisař nejednal správně.

Mluvčí projektu sčítání Ondřej Kubala jí dává za pravdu. „Ano, měl vydat formulář samozřejmě i pro ni,“ uvedl.

Podle České pošty by člověk, který má problém se sčítacím komisařem, měl na to upozornit, například na info@scitani.cz, aby to mohli vyřešit.

Jinak si lidé mohou své sčítací formuláře vyzvednout až do 14. dubna na sběrných místech České pošty. Těmi jsou v Ústí poštovní úřady v centru, na Stříbrníkách či v Neštěmicích.

„Dále od 5. dubna si je budou moci vyzvednout také na obecních úřadech a pracovištích Českého statistického úřadu,“ radí mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Miloslava Vlčková ale tvrdí, že když sčítacího komisaře nezajímala, tak ji zase nezajímá, že po ní chtějí nějaké údaje. „Já přece nebudu někde běhat a shánět podklady, které mi k tomu měli dodat. Vím, že riskuju pokutu, ale ať si zkusí ji na mně vymáhat,“ dodala.

Selicharová poznamenala, že v případech, kde prokazatelně nebyly učiněny 2 pokusy o doručení formulářů v plánovaných termínech do rozhodného okamžiku, kterým byl 25. březen, má komisař za povinnost je doručit ještě do 10 dnů poté, tedy do 5. dubna. Proto by to opomenutý občan měl oznámit, aby se dočkal nápravy.

Někteří Ústečané, hlavně starší, si zase stěžovali, že nevědí, jak formulář vyplnit. Například Marie Králová řekla, že čekala, že to s ní komisař probere, ale ten jí formulář jen předal s tím, že to určitě zvládne, že to není složité.

Podle Kubaly musí komisař pomoci každému, kdo o pomoc požádá. „Je to jeho základní poslání i povinnost.“

Selicharová doplnila, že zájemci o pomoc s vyplněním formulářů si s komisařem měli domluvit další schůzku. Tu si ale podle ní domluvilo přibližně jen 10 až 15 procent domácností z celé České republiky.

Lidé, kteří jsou bezradní a s komisařem se na další návštěvě nedohodli, o ni mohou požádat i dodatečně, a to na adrese info@scitani.cz nebo telefonicky na call centru na čísle 800 87 97 02.