Pokud se nezačne problémový úsek u Řehlovic stavět do poloviny roku 2012, ministerstvo dopravy použije evropské dotace raději na opravy dálnice D1. Práce na rozestavěné části dálnice by se sice nezastavily, už by je ale financoval stát ze svého. A to by mohlo obnášet i seškrtání projektu na úroveň rychlostní silnice.

Spory se stále táhnou a zřejmě poslední šancí na bezproblémové dokončení je balík zbývajících stavebních povolení, která chce lovosický úřad vydat koncem léta. Další vývoj potom bude záviset na ekolozích a také na soudech. Evropské dotace je potřeba vyčerpat do roku 2015, k dokončení stavby je přitom potřeba minimálně dva roky stavebních prací.


Mimo kontrolu


„Dostavba D8 už se dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi, a pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Nejpravděpodobnějším adresátem evropských dotací, které by se uvolnily, je hlavní dálnice D1, která nutně potřebuje opravy.


„Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a severním Německem, přes České středohoří ale zbývá dostavět ještě 16,4 kilometru, z nichž se pracuje jen asi na dvou třetinách. Celý úsek měl podle původních odhadů stát asi 11,7 miliardy korun.


Rychlostní silnice?


Právě rozestavěnou část by zřejmě stát dokončil i za své, protože jejich konzervace by stála také příliš mnoho. „Teď řešíme otázku financování. Není to o tom, že by kvůli převedení dotací odjely bagry,“ řekl mluvčí. Připustil ale, že inventura projektu by mohla přinést i změny. Minimálně část z nedostavěné dálnice by se mohla změnit na rychlostní silnici, která je levnější.

Místo 27 metrů může být například široká jen 24,5 metru.
„To se také rozhodne v roce 2012 a bude to mimo jiné záviset na počtu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Z jeho strany tu určité myšlenky na podobný krok byly, ale zatím pořád platí, že se staví podle dálničního profilu. My o změně zatím neuvažujeme,“ dodal mluvčí.
Po objízdných trasách jezdí přes 10 000 aut denně, což vyvolává u místních rozhořčení. Část problémů by měl vyřešit alespoň 3,2 kilometru dlouhý úsek, který odvede část dopravy z Lovosic. (čtk)