Poslední úsek před Českým středohořím by měl odlehčit dopravě hlavně v Lovosicích a několika vesnicích, zároveň ale zřejmě převede část dopravy z objížďky podél Labe na trasu přes Teplice. Obyvatelé některých vesnic se dokonce obávají toho, že teď už silnici opravdu ani nepřejdou.

Úsek v táhlém stoupání z Lovosic do kopců má podle map zhruba 3,3 kilometru, v dálniční lokalizaci jde o 48. až 52. kilometr. Z větší části vede v trase původní silnice E55, která je kvůli výstavbě už několik let porůznu překládána a objem dopravy stěží zvládá. Zajímavostí dokončovaného úseku je silniční most nad obcí Vchynice, který bude kvůli hluku "zabalen" do skleněného tubusu. Celý úsek stál bez DPH zhruba 1,5 miliardy korun.

Na dálnici už je položený asfalt, jezdí po ní nákladní vozy a dokončují se poslední práce. "Termín otevření už je stanoven na 21. prosince, předběžně to vypadá na 11:00," řekla Ledvinová.

Termín otevření křižovatky u Bílinky zpochybňovali ekologové, pak se začalo hovořit až o roce 2012, jenže jejich odvolání proti poslednímu povolení zamítl 18. října krajský úřad. "Muselo by se stát něco nepravděpodobného u soudů, aby to nemohli otevřít," řekl začátkem listopadu Miroslav Patrik z hnutí Děti Země, který proti současné podobě D8 bojuje už druhou dekádu.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severní částí Německa, ale dokončena stále není, přestože se staví už od 90. let. Po otevření Bílinky bude chybět asi 13 kilometrů přes CHKO České středohoří, pro něž ale stále schází stavební povolení a staví se jen zčásti. Vinu na tom nesou především spory ekologů a úředníků.

Doprava je mezitím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem. Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10.000. Loňské výsledky navíc ještě snižovala série uzavírek, kvůli nimž spousta řidičů raději jezdila po pravém břehu Labe nebo po různých "okreskách". V Česku přitom při 10.000 aut za den často požadují kraje stavbu dálnice; podobný počet jezdí denně například po méně frekventovaných úsecích silnice Praha - České Budějovice.

S rozdělením dopravy mezi obě trasy nový úsek zřejmě zahýbe, místní očekávají, že snazší cestou přes středohoří začnou jezdit i auta, která dosud jezdí podél Labe. "Zatím budeme tu situaci sledovat. Určité zvýšení provozu jsou lidé ochotni tolerovat, ale pokud bude neúnosně velké, přikročíme k razantním protestům" řekl Petr Pokorný z Občanského sdružení Za bezpečnější dopravu v okolí Velemína, které už vloni silnici zcela zablokovalo.