To se ovšem nelíbí obcím podél Kozí dráhy, například Telnici. Její starosta Rudolf Fiala říká, že je jednoznačně pro udržení „Koziny“ v provozu.

„Alespoň v nějakém rekreačním provozu, samozřejmě, jak často bude jezdit pak určí provozovatel trati,“ komentoval to Fiala s tím, že v tom společně jednají například i s obcí Jílové na Děčínsku. „Stojíme o její udržení,“ řekl.

Jenže v neprospěch Kozí dráhy nejhlasitěji hovoří právě čísla. Její údržba, stejně jako ostatních lokálních tratí, se prodražuje. Na to upozornil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „Je to všechno o objednávce dopravy. Zisky u těchto tratí jsou nula, nebo třeba tři sta korun, zatímco údržba jde do statisíců. Bohužel, zatím neexistuje žádná legislativní možnost klidového režimu, tratě musí být udržovány provozuschopné.“

Podle Hally to ale nejsou režijní náklady, ale náklady skutečné. „Například zimní údržba, pak prořezávání dřevin, opravy po vandalech, samostatnou kapitolou jsou železniční přejezdy a podobně, tomu se nevyhne žádný provozovatel trati, pokud nechce riskovat střet se zákonem a normami,“ dodal.

Martin Novák z ministerstva dopravy ale potvrdil, že záměrem je nejprve veškeré neprovozované dráhy předat jinému zájemci, který by tratě udržoval na své náklady za takzvanou úřední cenu dle zákona o ocenění majetku.

Když se zájemce nenajde, nabídnou trať ministerstvu obrany. „Pokud trať důležitá pro obranu státu nebude, zahájí MD na návrh vlastníka tratě, SŽDC, správní řízení o zrušení dráhy,“ uvedl včera Novák a dodal, že to vláda měla projednávat včera, nakonec byl ale tento bod stažen z programu jednání.