K zajištění přepravy osob na vozíku dopravce podle tiskové zprávy nasadí více než 600 bezbariérových vozů a jednotek.

Od jara i pro trať přes Ústí

Už od prosince plánují České dráhy (ČD) zavést nové nízkopodlažní soupravy InterPanter na trati z Brna přes Břeclav a Otrokovice do Olomouce. Tytéž vlaky budou od jara vozit cestující také z Prahy přes Pardubice a Českou Třebovou do Brna.

"Tyto rychlíky obslouží i menší města, jako jsou Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Svitavy, Letovice nebo Blansko. Bezbariérové rychlíky tak bude mít ve svých městech zcela nově asi 80.000 obyvatel a tisíce dalších v okolí těchto měst," uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Na jaře se nově upravených bezbariérových vozů dočká trať z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína. Postiženým, včetně vozíčkářů, se tak usnadní cestování do Německa.

Handicapovaní rádi jezdí vlakem

Podle Českých drah zájem handicapovaných osob o cestování vlakem roste. Elektronický systém objednávky přepravy využilo za prvních deset měsíců letošního roku 4619 lidí. Za celý loňský rok to přitom bylo přibližně 4300 lidí a před deseti lety jen zhruba 200 lidí za rok.

"Registrovaní vozíčkáři tak letos překonali veškeré dosavadní rekordy v cestování na železnici a do konce roku možná překonají hranici 5000 cest za rok," uvedl Krtek.

Další železniční dopravce provozující osobní dálkovou dopravu v Česku, společnost Leo Express, má všechny soupravy nízkopodlažní a vybavené výsuvnou nástupní plošinou.

Konkurenční firma RegioJet sice nízkopodlažními vagony nedisponuje, v každé soupravě je ale zařazený vůz se zdvihací plošinou pro nástup vozíčkářů. Právě RegioJet se v minulosti dostal do sporu s Českými drahami ohledně ceny za zapůjčování plošin pro nástup vozíčkářů do vlaku.