Na ústeckých sídlištích se v posledních měsících výrazně mění doprava. Tam, kde byli řidiči zvyklí ke svým domům jezdit z obou směrů, se již na mnoha místech nedostanou. Pro některé řidiče to znamená nutnost kus sídliště objet a úpravy kritizují. Jiní kvitují hlavní záměr ústeckého odboru dopravy – umožnit na přeplněných sídlištích lidem snadněji zaparkovat.

Například do Keplerovy ulice v Krásném Březně nyní řidiči mohou vjet jen ve směru od bývalého Prioru. Kdo však jede z Neštěmic, zajede si. „Jde jen o zvyk. Ale chápu to. V minulosti se tu občas nedalo projet," řekl v pondělí Antonín Záveský, který v ulici nebo jejím okolí parkuje svůj automobil.

Nové značení není ale jen doménou Krásného Března. Značky se objevily i ve Všebořicích a není vyloučené, že v budoucnu přibudou i jinde.

Veliká změť

V Keplerově ulici i v dalších je dopravní značení dobře vidět. Značky svítí novotou a někdy jich v jednom pohledu vidíte hned několik jednosměrky, které zakazují vjezd z jedné strany do ulice, značky informující o tom, že v ulici je jednosměrný provoz a několik přikázaných směrů jízdy.

„Udělali jsme to hlavně kvůli parkování. Chtěli jsme legalizovat to, jak zde řidiči v rozporu s předpisy parkovali. Nyní nemohou dostat pokutu," vysvětluje vedoucí odboru dopravy ústeckého magistrátu Dalibor Dařílek.

Porušují vyhlášku

Protože je na sídlištích kritický nedostatek míst k parkování, mnozí řidiči parkují doslova, kde se dá. Často tak, že na silnicích nenechají předepsané místo pro provoz v obou směrech. V případě, že je ulice jednosměrná, stačí pouze pruh o šířce tří metrů. U obousměrné ulice je to dvojnásobek, tedy šest metrů.

S neukázněnými řidiči pak mají problém především hasiči nebo záchranáři, kteří nemohou projet k nějakému zásahu. Často špatně zaparkovaná auta překážejí i popelářským vozům.

Ne všichni obyvatelé sídlišť jsou ale s novým dopravním značením spokojeni. „Opravdu na první pohled užitečná činnost, ale když budete chtít zaparkovat třeba v ulici Keplerova, počítejte s tím, že jako řidiči budete vystupovat přímo do křoví, které lemuje obrubníky téměř po celé délce," varuje na facebooku Milan Zoubele.

Má v mnohém pravdu. Pokud v této ulici zastavíte u krajnice, pohodlně vystoupí jen řidič a lidé jedoucí na jeho straně. Spolujezdec a lidé sedící vpravo vzadu se v mezeře mezi krajnicí vozovky a křovím sotva protáhnou. Je zde jen asi 30 až 40 centimetrů volného prostoru. Křoví ale není přerostlé, je zde udržované. Pouze jej takto před lety někdo vysázel.

Starosta centrálního městského obvodu Jaroslav Tvrdík řekl, že například ve Všebořicích, kde odbor dopravy také jednosměrky nainstaloval, si u nich na radnici zatím nikdo nestěžoval.

Parkování je dlouhodobý problém ústeckých sídlišť, která většinou vyrostla v 70. a 80. letech minulého století. Od té doby počet aut, která využívají obyvatelé těchto domů, vzrostl, ale počet parkovacích míst jen mírně. Radnice někde počet míst rozšířily, ale starostové přiznávají, že další budování parkovišť je buď nemožné, nebo velmi drahé a nejsou na ně peníze.