„Jedná se o děti, které během školy jednou či dvakrát propadly. Sice tedy absolvovaly devět let povinné školní docházky, ale bez řádného ukončení základního vzdělání. Končí tak v osmé, či dokonce v sedmé třídě," vysvětluje Daniel Hůle, analytik organizace Člověk v tísni.

S DOMÁCÍM ÚKOLEM RODIČE NEPOMOHOU

Právě pracovníci této organizace se takovým dětem snaží pomáhat například formou doučování. Cílem této služby je pomoci dětem, kterým hrozí propadnutí nebo přeřazení na praktickou školu.

Zpravidla jde o děti rodičů, kteří sami mají nízké vzdělání, žijí v prostředí chudinských čtvrtí či na ubytovnách. Samotní nejsou schopni se doma s dětmi připravovat do školy nebo jim poradit při psaní domácích úkolů.

V Ústeckém kraji Člověk v tísni provozuje dohromady tři regionální pobočky. Nacházejí se v Ústí nad Labem, Bílině a Chomutově.

Doučování v minulém školním roce na těchto pobočkách využilo téměř 60 dětí. Dohromady s nimi pracovalo 35 dobrovolníků z řad Člověka v tísni.

NĚKTERÉ NEPROPADLY, NĚKTERÉ ANO

„U drtivé většiny dětí, které doučujeme, došlo k zastavení propadu školních výsledků. Většina zůstala na „svých" známkách, u některých došlo k mírnému zlepšení. Kromě jediného případu, což byl chlapec, u kterého probíhalo doučování spíš pouze nárazově, se všem podařilo úspěšně postoupit do dalšího ročníku," popisuje koordinátorka doučování v Ústí nad Labem Jana Chroustová a dodává, že u jedné žačky, která s doučováním začala až v květnu, se přímo podařilo odvrátit nedostatečnou a vyhnout se reparátu.

Podobné úspěchy s doučováním zaznamenali také v Bílině na Teplicku. „V minulém školním roce se podařilo zabránit jednomu propadu, jedno dítě bohužel ročník opakuje. U ostatních nastalo buď mírné zlepšení prospěchu, nebo se podařilo zabránit jeho zhoršení," říká Helena Řeháková z bílinské pobočky a zdůrazňuje, že u dětí se změnil i celkový vztah ke škole a k učení jako takovému.

„Děti jsou aktivnější v hodinách, což nám potvrzují i jejich učitelé," poznamenala Řeháková.

V Chomutově jedno z dětí díky doučování ukončilo základní školu a nastoupilo na školu střední. U ostatních dětí se dobrovolníkům podařilo zastavit propad prospěchu, díky čemuž žáci mohli postoupit do dalších ročníků.

PROPADNUTÍ Z HUDEBNÍ VÝCHOVY

Ze zkušeností pracovníků Člověka v tísni jasně vyplývá, že nedokončené základní vzdělání předurčuje děti k velkým problémům při dalším vzdělávání, potažmo při uplatnění na pracovním trhu. I absolvování většiny rekvalifikačních kurzů je podmíněné právě ukončeným základním vzděláním.

Přitom například ve skandinávských nebo západoevropských zemích je zcela normální, že žáci na základní škole nepropadají. V Česku je situace jiná.

„Setkáváme se s absurdními příběhy propadnutí z hudební výchovy, nepřipuštění k reparátu či několik nedostatečných již v pololetí první třídy," uzavírá metodička doučování z Člověka v tísni Petra Sedláčková.