VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Vrtulník zmapoval sesuv u dálnice D8

Ústí nad Labem, Litochovice - Geologové získali přesnou mapu sesuvu, kvůli kterému stojí dostavba D8. Výsledky budou znát na konci června.

12.6.2014 9
SDÍLEJ:

Díky krátkému letu bezpilotního vrtulníku geologové získali detailní mapy sesuvu na D8. Z nich mohou zjistit, kolik zeminy ujelo a jak se stále pohybuje. Foto: UpVision

Masy hlíny a kamení, které se jakoby vyvalily z kamenolomu. Tak si díky speciálně vyrobenému 3D modelu každý dokáže představit, proč stojí práce na dálnici mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi. O sesuvu vědí mnozí řidiči, ale až dosud žádný laik neviděl, co se přesně stalo.

Model je ale určený hlavně pro geology, kteří nyní zkoumají, jak ho co nejlépe zajistit. „Vznikl za pomoci bezpilotního vrtulníku. Jde o techniku, která se při podobné situaci ještě nikdy v Česku nepoužila," vysvětlil Jakub Karas ze společnosti UpVision.

Za hodinu

Vznik takové mapy je podle něho velmi rychlý. Letadélko nebo vrtulník technici nejdříve naprogramují a pak ho vyšlou nad cíl. Za pomoci speciální kamery pak povrch sesuvu a jeho okolí stroj zmapuje za pouhou hodinu.

Data z letu poskytují nejen přehled o tom, jak celá oblast vypadá. „Dá se takto vypočítat třeba i kubatura sesuvu," dodal Jakub Karas.

Nebezpečí trvá

Zemina rozestavěnou dálnici zavalila loni 7. června po vydatných deštích. Sesunutý svah na rozestavěné dálnice D8 u Litochovic na Litoměřicku není podle odborníků stabilní. Při silných deštích hrozí, že se dá znovu do pohybu. „Za určitých klimatických podmínek se může opakovat, řekl ČTK ředitel České geologické služby Zdeněk Venera.

Geologové od poloviny dubna, kdy s průzkumem začali, provedli hloubkové vrty a horizontální geofyzikální profily mapující stav sesuvu. Na jisto vědí, že v oblasti sesuvu jsou stále aktivní přítoky spodních vod. Závěry průzkumu budou mít nejspíše koncem června.

Řešení?

Na konečné výsledky čekají především stavbaři. Až po jejich vyhodnocení totiž určí postup dalších prací při sanaci sesuvu a provedení opatření zabraňujících jeho opakování.

„Potom bude na projektantovi, aby navrhl řešení," uvedl František Zukerstein z lovosického závodu Ředitelství silnic a dálnic .

Až pak budou silničáři vědět, kolik bude sanace svahu vlastně stát. Termín dokončení dálnice nyní ředitelství posunulo na polovinu roku 2016. Ale není definitivní.

Ekologové tvrdí, že vše by vyřešila částečná změna trasy a stavba nového tunelu Litochovice. Ministr dopravy Antonín Prachař ale už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," prohlásil.

Autor: Vít Lukáš

12.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
K cestě z Lovosic do Píšťan a zpět mohou lidé nyní využít přívoz

Píšťany a Lovosice by mohla spojit lávka

Policie pátrá po Pavlu Švihlíkovi

Policie pátrá po nezvěstném Pavlu Švihlíkovi z Teplic

V Tisé začaly opravy silnic

Tisá - Opravu a rekonstrukci silnic zahájila radnice v Tisé. Silnice za čerpací stanicí dostane 220 metrů nového povrchu a veřejné osvětlení.

Spory skončily smrtí. Žena bodla přítele do zad dlouhým nožem

Ústí nad Labem – Podle znalce měla obžalovaná při útoku nejméně dvě promile alkoholu. Její druh na tom nebyl jinak.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Libouchec ovládl derby se Střekovem. Málem jsem omdlel, řekl kouč Strádal

Libouchec - Standardní situace a rychlé brejky, to byly dvě hlavní zbraně fotbalistů Libouchce. V derby se Střekovem dotáhli poločasové vedení až k výhře 4:2. „Rychle jsme prohrávali, myslel jsem, že omdlím," povídal kouč Libouchce Václav Strádal.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies