Tomu se říká zlatý padák! V situaci, kdy se všude šetří, si vyhozený ředitel ústeckého dopravního podniku Tomáš Kraus má prý domů odnést půl milionu korun na odstupném a dalších 360 tisíc korun na odměnách. Celkem tedy 860 tisíc korun.

Samotný Kraus, který je také šéfem ústecké ODS, nechtěl situaci kolem peněz pro něj komentovat. „No, nevím, jestli je ten padák zlatý. Ale v každém případě jsem dodnes nedostal nic," reagoval jen.

Kraus říkal, že dopravnímu podniku chybí peníze, proto souhlasil se zdražením jízdného. Ale na jeho zlatý padák má padnout téměř milion korun!

Ke Krausovu odstupnému, údajně šestinásobku měsíčního platu, se zatím nevyjádřil ani současný předseda představenstva Jakub Zavoral (TOP 09), ale k vypsaným odměnám řekl, že skutečně dosahují 360 tisíc korun. „Už jsme o nich na představenstvu diskutovali dvakrát, ale stále ještě nepanuje shoda, jestli je Krausovi vyplatit, nebo ne. Já si myslím, že nikoliv," uvedl.

Plat? 65 tisíc

K exředitelovu vyjádření, že dosud nic nedostal, Zavoral podotkl, že pořád pobíral svůj plat, kolem 65 tisíc korun, protože mu běžela tříměsíční výpovědní lhůta. Poslední prý dostane ještě za červen.

Místopředseda představenstva Arno Fišera (ČSSD) soudí, že s odstupným nelze nic dělat a také s odměnami to nevidí jednoznačně. „Bohužel, ani ty nelze podle mě úplně zrušit. Jen zkrátit za pochybení, například za lanovku, která neprošla kolaudací. Já pro to určitě budu," řekl. Odměny za dobrou práci prý nezavrhuje, tyto ale označil za nemorální. „Podnik je totiž ve ztrátě 21 milionů korun," prozradil.

„Ústecké občanské sdružení Stop tunelům, které situaci v dopravním podniku dlouhodobě sleduje a upozorňovalo třeba na nevýhodné smlouvy, informace o prebendách příliš nepřekvapily. „Jestli jsou pravdivé, tak to jen dokresluje tu bohorovnost a drzost, s jakou se peníze v dopravním podniku utrácely," řekl předseda sdružení Jan Kvapil.

Pozlacená mise

Deník požádal dopravní podnik o možnost přesvědčit se o výši finančních požitků pro exředitele i době, kdy byly sjednány, avšak neuspěl. Náměstek Milan Šlejtr pověřený řízením firmy zamítnutí žádosti odůvodnil „nejasným výkladem zákona o ochraně osobních informací a zejména postojem Úřadu pro ochranu osobních údajů v této otázce".

Zavoral slíbil, že věc otevře hned na nadcházejícím jednání 10. června. „Já s poskytnutím těchto informací problém nemám," ujistil.

Zlatý padák pro Krause vyplynul na povrch po rozhovoru s ním pro Ústecký deník. Hnul totiž žlučí čtenáři obeznámenému s děním v této firmě. „Exředitel nazval své působení v dopravním podniku misí. Ale už nedodal, že ta mise byla prospěšná především pro něj. Sice nakonec dostal padáka, ale jeho spolustraníci v představenstvu mu ho pěkně pozlatili. Na odstupném a odměnách si přišel plus mínus na milion korun," tvrdil informátor. Své jméno zveřejnit nechtěl, prý by nerad ztratil práci.

Do funkce ředitele dopravního podniku přestoupil Tomáš Kraus ze stejné pozice v zoologické zahradě v létě 2009. Jak sám uvedl, oslovil ho s touto nabídkou tehdejší primátor Ústí Jan Kubata (ODS), který zároveň stál v čele představenstva dopravního podniku. Kraus souhlasil a představenstvo jej pak jmenovalo. Rovnou, bez výběrového řízení. Podniku šéfoval necelé 3 roky. Letos v březnu, týden po rozpadu ústecké koalice ČSSD, ODS a SZSP a převzetí vlády nad městem samotnou ČSSD za pomoci hlasů TOP 09 a KSČM musel svůj post na hodinu opustit.

Loni na podzim, představenstvo dopravního podniku, v němž v té době hrála prim ODS, rozhodlo o zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. A občanští demokraté ve vedení města současně prosazovali pro dopravní podnik z městské pokladny o desítky milionů korun víc, než chtěli uvolnit sociální demokraté. Poukazovali přitom na nutné velké investice do obnovy zastaralého trolejbusového parku. „A za této situace podepsal Libor Turek (ODS), další předseda představenstva dopravního podniku, dodatek ke Krausově pracovní smlouvě s prebendami pro něj," dodal ještě informátor Deníku.

Turek to ovšem rezolutně popřel. Ujednání o odstupném podle něj obsahovala už první smlouva uzavřená při Krausově nástupu do funkce před třemi lety. Druhou loňskou připustil, nicméně tvrdil, že je takřka identická s tou předchozí. Jediným rozdílem podle něj prý bylo naopak snížení ředitelovy mzdy, což prý souviselo se změnou organizační struktury vedení dopravního podniku. „K žádnému dodatečnému navýšení mzdy, odstupného či odměn oproti původně sjednaným podmínkám v průběhu pracovního poměru pana Krause nedošlo," ubezpečoval Turek.