„S tím vás svezu, ale jen po městě," řekl řidič zeleného autobusu Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) na průkazku dopravního podniku města s časovým kuponem.
Žena na informacích hlavního nádraží ČD si nebyla jistá.

Lidé si zvykají

„Není tam to DÚK," váhala a šla se zeptat. „Je to v pořádku, máte tam zónu 101, tak můžete jet vlakem na Západ nebo jinou zastávku ve městě," řekla, když se vrátila.

Na nový systém integrované dopravy, který na Ústecku platí od počátku roku, si lidé teprve zvykají. Podle zkušeností dopravců převládají v reakcích cestujících hlavně dotazy.

„Zaznamenali jsme spíše dotazy na jednotlivé použití jízdenek, zda je pravda, že s jízdním dokladem DÚK, pokud je určen do zóny 101, mohou jezdit i s MHD," uvedl mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Luboš Heřman.

Výměna jízdenek

Jak dodal, lidé se ptají i na platnost loňských jízdenek. „Ty nepropadly, ale zdarma je lze vyměnit v předprodeji.

„Jedna z cestujících si stěžovala, že nezaznamenala změnu zóny v Dolních Zálezlech na lince číslo 15. Tam by více měl informovat kraj i obec. My jsme vylepili informační plakáty na všechny zastávky linky č. 15 již v prosinci," uvedl Luboš Heřman.

„My jsme také žádné problémy nebo stížnosti nezaznamenali. Integrace neznamenala výraznější změnu, v tomto systému jsme jezdili na Ústecku již v loňském roce. Lidé se nyní hlavně ptají a zřejmě až na jaře se projeví, zda budou mít větší zájem o naše průkazky, s kterými mohou výhodně jezdit s námi po kraji ale i v MHD po městě," uvedl Radek Chobot, ředitel společnosti Bus Line, jejíž zelené autobusy zajišťují linkovou dopravu v Ústeckém kraji.

Systém prý funguje

S problémy se zatím nesetkali ani pracovníci úřadu Ústeckého kraje.

„Systém funguje jak byl naplánován, připraven a představen veřejnosti. Cestující mohou využívat všech avizovaných výhod kombinace dopravců a dopravních prostředků (železnice, bus, MHD). Stížnosti se neobjevily, spíše se na naše oddělení dopravní obslužnosti obrátilo několik cestujících nebo zástupců obcí s žádostí o pomoc a radu jak danou jízdenku využívat. Někteří se chtěli ujistit, například zda jim časové jízdenky do Ústí nad Labem skutečně platí i jako síťová časová jízdenka pro MHD v Ústí nad Labem – odpověď byla ANO," sdělil Jakub Jeřábek z odboru dopravy krajského úřadu.

Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) výhody integrované dopravy cestující budou využívat stále více.

„Kdyby byla lepší komunikace zúčastněných stran, už mohl tento systém fungovat od minulého roku, jako v Teplicích. Změna se projevila v systému jízdného, neměnili jsme trasy, ani jízdní řády. A podle mého názoru lidé brzy přijdou na to, že s integrovanou dopravou i podstatně ušetří. Například z Chomutova do Ústí se jízdenka zlevnila na 130 korun a v Teplicích i v Ústí nad Labem je v ceně i městská doprava," zdůraznil Jaroslav Komínek.