Ministerstvo dopravy (MD) neví, zda bude dálnice D8 přes České středohoří dokončena v řádném termínu, tedy v roce 2015. Řekl to jeho mluvčí Zdeněk Neusar s tím, že jasno bude po dokončení geotechnického průzkumu a vypracování projektu sanace sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku a jeho okolí.

Podle Neusara dělá investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vše pro to, aby se termín dokončení dálnice nemusel znovu posunout. „Do zpracování projektu sanace sesuvu nelze stanovit, zda bude mít jeho odstraňování vliv na prodloužení lhůty výstavby," řekl Neusar.

Nebezpečí roste

Svah o rozměrech 200 krát 500 metrů se na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice sesunul 7. června. Náklady na odstranění sesuvu se budou pohybovat v řádech stovek milionů až miliardy korun.

Sesuv půdy na dálnici D8 je ale podle posudku České geologické služby (ČGS) den ode dne nebezpečnější. Přibývá v něm hlína i voda, která ho navíc podemílá. Pokud co nejrychleji nezačne sanace, strhne okolní svahy. Nezničí jen dálnici, ale i Litochovice nad Labem. „Situaci lze považovat za havarijní," varuje geolog Petr Kyncl, který posudek zpracoval.

Místní lidé jsou už ze situace zoufalí. Jak vysvětlila Andrea Svobodová Křešová, starostka Prackovic, se sesuvem nikdo nic nedělá. „Pro nás je každý déšť hrozbou, čím víc vody spadne, tím vyšší je riziko, že to všechno na Litochovice spadne."

I o tom geolog Kyncl ve svém posudku píše. Výslovně upozorňuje, že podzimní deštivé počasí hrozící nebezpečí přírodní katastrofy jen umocní.

Nevhodná trasa

V rámci geologických průzkumů mají být provedeny kontrolní vrty a sondy, odborníci mají rovněž určit rozsah území, které bude nutné sanovat, a připravit dokumentaci k získání územního a stavebního rozhodnutí k provedení samotných sanačních prací.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňují ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko sesuvů půdy. Variantu 3,5 kilometru dlouhého tunelu Kubačka zamítlo v roce 2005 i Zastupitelstvo Ústeckého kraje, které odmítlo změnit územní plán.

Tlak kraje

Podle hejtmana Oldřicha Bubeníčka (KSČM) po osmi letech hodnotit, jestli byla trasa vybrána dobře, nebo ne, není jednoduché. „Možná jsme se tenkrát mohli bavit, zda vyhovět geologům," řekl.

Vedení Ústeckého kraje chce jinak hned po ustanovení vlády jednat s novým ministrem dopravy. „Myslíme si, že dnešní technické možnosti jsou natolik dobré, že ten svah se dá sanovat, tedy všechna ta místa, kde by mohl ujet," řekl  o tom hejtman  s tím, že kraj chce, aby sanace začala nejpozději na jaře 2014," řekl Bubeníček.

Dostavba dálnice měla stát asi čtyři miliardy korun, letos na ni bylo připraveno 1,7 miliardy. Dálnice D8 má spojit Prahu s Podkrušnohořím a Saskem. Automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice dnes jezdí až 10 tisíc aut denně.