Geologové začali zkoumat sesunutý svah na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Průzkum určí, jak musí stavbaři zabezpečit svah, pod kterým má dálnice vést. Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června po vydatných deštích.

Geologové zde udělají dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. Mají ukázat, nakolik je svah nestabilní. „Zatím nevíme, jestli, a případně o kolik, se sesuv stále pohybuje. Je potřeba zjistit, kdyby se sesutá zemina teď odvezla, co se stane," uvedl Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult, která provádí průzkum. Ten by měl trvat tři až čtyři týdny. „Bude stát dva miliony korun," řekla před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Zatím neujede

Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery v současné době další sesuv nehrozí. „V určité fázi tam byly výraznější pohyby, teď je to uklidněné. Ale záleží na tom, jaké budou klimatické podmínky. Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se svah nepohne," řekl s tím, že v Česku jde o první podobný sesuv.

Právě kvůli nestabilnímu podloží geologové v polovině 90. let tuto trasu dálnice nedoporučili. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," doplnil Venera. Geologové, stejně jako později ekologové, doporučili vést tady dálnici tunelem Kubačka, dlouhým 3,7 kilometru.

Spousta peněz

Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl Prachař.

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se už několikrát prodlužovala. Zatím poslední termín je podle šéfa stavby Františka Zuckersteina polovina roku 2016.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.