Autor - F. Ledvinka - píše o dálnici, o vodním stupni (jezu) na Labi …a především o tom, jak Ústečanům svými aktivitami /prý/ škodí, technickému pokroku a prosperitě brání M. Páleník. Osočovaný aktivista (působící ve sdružení, resp. spolku "Přátelé přírody") jistě může zareagovat. Alespoň několika větám k daným tématům se tu ovšem nevyhnu.

Přečtěte si zmíněný materiál: Reakce na rozhovor s M. Páleníkem: Český lodní park je na šrot

Tunelová varianta dálnice? Jistě by (bývala) byla vhodnější, ekologicky šetrnější než to trasování, které bylo navzdory všem argumentům upřednostněno. Vedení dálnice tunelem bych ale rozhodně nenazval "variantou Ledvinka a Pucherna"; danou problematikou se zabývala a tunelové řešení upřednostňovala i řada povolanějších…

Trasa dálnice spíše přes Chomutov, než okolím Ústí? Ta se mohla vyhnout velkoplošným chráněným územím (CHKO České středohoří, přírodní park Východní Krušné hory), přičemž vyšší partie horského hřebene mohly být překonány tunelem. "Vypořádat se" s naznačenou výhodnější variantou pouhými argumentačně nepodloženými slovy (jak to činí p. Ledvinka), že "to byl technicky nerealizovatelný projekt" - takový postup jen dokládá autorovu neserióznost. (Nechybí-li vůle k řešení, pak je ve 21.stolet technicky realizovatelné opravdu mnohé.)

A vodní stupně (jezy, přehrady) na Labi mezi Ústím a hranicí s Německem? Pan Ledvinka ekologům a zastáncům zdejší přírody adresuje otázku: "Co při povodních, kdy voda pravidelně stoupá na vyšší úroveň?" (A sám si odpovídá tak, aby vodní stupně a "zkanalizování řeky" obhájil.)

Původní rozhovor naleznete zde: Marian Páleník: Český lodní park je samý šrot

Ano, při povodních voda v řece stoupne. Jenže - za několik dnů pak hladina opět poklesne, vrátí se k normálu. A řada ohrožených rostlin i živočichů je stanovištně vázána právě na kolísání vodní hladiny. Toto ale autor onoho novinového příspěvku slyšet nechce, toto se mu nehodí…

Vladimír Růžička