Již jen tři týdny má ústecký dopravní podnik a zastupitelé v Ústí nad Labem na to, aby se rozhodli, zda nakoupí nové trolejbusy z evropských dotací. Podle mluvčího dotačního úřadu Vojtěcha Krumpa totiž 18. prosince končí lhůta, kdy může společnost požádat o evropskou dotaci. Nyní vše závisí na ústeckých zastupitelích, kteří se sejdou v prvním prosincovém týdnu.
Co se koupí?Město odhaduje, že celá zakázka bude stát 580 milionů korun. Největší položku v ní bude tvořit 26 trolejbusů Škoda Electric za 408 milionů korun. Za zbytek dopravní podnik postaví obratiště a točny, pořídí nový odbavovací systém a opraví některé zastávky, včetně vybudování takzvaných inteligentních zastávek. Evropská dotace pokryje 296 milionů korun.
O tom, zda žádost podají, by mohli rozhodnout členové představenstva, ale chtějí mít politickou shodu. „Je to zásadní věc a chceme se i pojistit," vysvětlil náměstek primátora Pavel Boček.
Největší problém podle něho představuje nákup 26 trolejbusů. Dopravní podnik udělal již v minulosti výběrové řízení, které vyhrály trolejbusy Škoda Electric. Ale výběrové řízení udělalo minulé vedení a to současné si nebylo jisté, zda je v pořádku. „Nechali jsme si udělat několik právních rozborů. Ty konstatují, že nakonec vše v pořádku nejspíše bude," vysvětlil Boček.
Nepropadnou?
Kdyby dopravní podnik výběrové řízení zrušil a vypsal nové, nezískal by nejspíše dotaci. Trolejbusy totiž musí v ústeckých ulicích jezdit do konce roku 2015, což by nový vítěz nejspíše nestihl. „Škoda nám garantuje, že všechny objednané vozy stihne vyrobit včas," uvedl náměstek Boček.
Pokud by dopravní podnik žádost nepodal, 296 milionů korun, které má Ústí zablokované, by Česko vrátilo do Bruselu. „Peníze nejde použít na nic jiného," vysvětlil předseda výboru regionální rady Petr Navrátil.