Stejně jako polovina tuzemských řidičů chce i šestadvacetiletý Dominik Ježovský z Litoměřic alespoň jednou vyrazit na dovolenou do zahraničí autem. V srpnu se s přítelkyní chystá do Chorvatska. Dopravní předpisy v cizině si bude zjišťovat dva týdny před odjezdem.

„Už jsem tam několikrát byl, takže vím, jak to v Chorvatsku chodí. Tentokrát ale chceme jet přes Maďarsko a na několik dní se zastavit v Budapešti. Jejich pravidla si musím teprve nastudovat," říká Dominik Ježovský.

Většina přípravu nepodceňuje

Na stejnou přípravu před cestou do zahraničí dbají dvě třetiny řidičů. Přes 40 procent z nich je přitom za volantem opatrnější, protože se v cizině bojí vysokých pokut.

Jen 28 procent lidí dopravní předpisy vůbec neřeší. Vyplývá to z aktuálního průzkumu finanční společnosti ŠkoFIN.

„Někteří řidiči mohou být odlišnými pravidly pro řízení vozidla v zahraničí zaskočeni. Proto doporučujeme pravidla prostudovat ještě před odjezdem do ciziny, a to pro každou zemi, přes kterou projíždějí. Rozdíly nejsou jen v maximální povolené rychlosti, ale i v povinné výbavě," varuje vedoucí marketingu ve ŠkoFINu Lukáš Cankař.

Jak lidé řeší poruchy?

Dopravní nehodu na zahraniční dovolené už podle Cankaře zažilo 6 procent řidičů. Problémy s vozem však už někdy potkaly mnohem víc lidí.

„Autem jezdím na dovolenou pravidelně. Poté, co jednou začalo zlobit zapalování, mi auto před každou delší cestou kontroluje známý, který je automechanik," popisuje Lukáš Broněk z Českolipska.

Poruchy v cizině lidé nejčastěji řeší odtažením vozu či zapůjčením náhradního auta. Někteří si v rámci pojištění nechávají proplatit práci mechanika.

Podle loňského průzkumu České pojišťovny se na cestu do zahraničí nejčastěji pouští mladí řidiči ve věku od 18 do 26 let, nejméně pak řidičská skupina lidí ve věku od 54 do 65 let.