Ekologům sice soud dal v jednom ze tří bodů za pravdu a územní rozhodnutí vrátil krajskému úřadu k dořešení, ale to zřejmě faktický dopad mít nebude. ČTK to potvrdil předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Ekologové podle něj zvažují podání kasační stížnosti, zřejmě poslední možnosti, kterou mají. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodnutí přivítalo, umožní pokračování stavby.

Právní spor okolo dostavby chybějícího úseku přes České středohoří je už poměrně nepřehledný. Stavební úřad v Lovosicích vydal obě povolení před Vánoci 2011, pak následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, které v dubnu krajský úřad zamítl. Následné žalobě ale soud napoprvé vyhověl, případ vrátil krajskému úřadu a stavba se musela na měsíc zastavit.

Úřad napodruhé rozhodl podobně a tentokrát mu soud dal v té důležitější části zapravdu. Sice uznal námitky ekologů vůči územnímu povolení, jenže s platným stavebním povolením jej ŘSD už řešit nemusí. Rozsudek vynesl soud ve středu.

STAVÍ SE. Zhruba dva měsíce jsou dělnicí a stavební stroje „ zakouslé“ do budování D8. Snímky jsou z prostoru u Řehlovic. Silniční spojení z Ústí do Teplic výstavba dálnice nezastaví.

"Územní rozhodnutí se už vydávat nemusí, neproběhne tedy ani žádné nové hodnocení vlivu na životní prostředí," řekl Patrik.

Právě na procesních chybách z poloviny 90. let, které prý dostatečně neprověřily možnost stavby dlouhých tunelů pod Českým středohořím, ekologové stavěli svou argumentaci. Rozhodnutí krajského soudu hodnotí Patrik jako absurdní.

"Myslím, že soudní moc vyhověla výkonné moci. Řekli, že my jsme měli zčásti pravdu, nicméně dálnice se bude stavět dál," řekl.

Všichni účastníci budou teď mít dva týdny na podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Děti Země to podle Patrika skoro určitě udělají. Problematické stavební povolení se týká asi 4,5 z 12,7 kilometru, které je potřeba dostavět.

ŘSD rozhodnutí přivítalo.

"Stavební povolení je platné, což ŘSD umožňuje pokračovat v plnohodnotné realizaci celého, dosud nedokončeného úseku dálnice," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zároveň ale připomněla, že kvůli průtahům nebude možné čerpat na dostavbu dálnice peníze z evropských fondů a bude se platit výhradně z domácích zdrojů. Cena dohodnutá s dodavateli činí asi 12 miliard korun, z toho už se asi sedm miliard vyčerpalo.

Podle ŘSD nyní platí, že by dálnice měla být dokončena na přelomu let 2014 a 2015. Rozhodující bude tempo prací na úseku, o který se vedou spory. Zatímco na zbytku trasy se staví už od roku 2007, na nejsevernější části se začalo až letos na jaře a zatím se tam pracovalo asi šest měsíců. ŘSD původně odhadovalo, že na stavbu potřebuje 30 až 32 měsíců.