Souhlasíte se stávkou řidičů? Svůj názor vyjádřete v anketě pod článkem. Hlasovat lze jednou z jednoho počítače do neděle 26. února do 12 hodin

Připojí se k ní 514 řidičů nespokojených se svými platy. Linkové autobusy celý den nepojedou na zhruba 80 procentech území Ústeckého kraje. Za odboráře společnosti BusLine to řekl Jiří Kuchynka.

Odboráři už ani nepočkají, jak dopadne ultimátum, které dal vládě, zaměstnavatelům a krajům ve středu Odborový svaz dopravy. Termín ultimáta měl vypršet až 15. března, odboráře ale naštval premiér Bohuslav Sobotka.

„Pan premiér řekl, že se s odboráři už nesejde, že k tomu nevidí důvod, takže my nevidíme důvod, proč odvolávat stávku," uvedl Kuchynka s tím, že stávka je ohlášena na jeden den. Zatím.

„Věci se mohou aktuálně měnit, může se ukázat, že bude třeba i vícedenní," řekl Kuchynka.

Čtěte také zde: Ústecký kraj chce s řidiči apelovat kvůli růstu mezd na vládu

Autobusy denně v Ústeckém kraji přepraví zhruba 55 000 cestujících. Stávka se ale nejvíce dotkne obyvatelů obcí, kde nejezdí vlaky či MHD. Na Litoměřicku to platí například pro obec Třebušín. Starostka vesnice pod vrchem Kalich Dana Legnerová Deníku řekla, že linkové autobusy jsou pro místní jediným veřejným spojením.

„Se stávkou nesouhlasím, kvůli lidem, kteří se ten den nedostanou do zaměstnání, do škol nebo k lékaři," uvedla třebušínská starostka s tím, že snahu řidičů o lepší platy chápe.

Stávka způsobí problémy například Martině z malé obce nedaleko Úštěku. Ani tam nemají její obyvatelé jiné než autobusové spojení.

„Děti dojíždí autobusem každý den do úštěcké školy. Nemám auto a ani jinou možnost, jak je do školy dopravit. Spoléhám se, že vedení školy pochopí, když děti v den stávky do školy nedorazí," doufá matka dvou školáků Martina.

Problémy budou mít například v Lipové na Šluknovsku. Ta sice vlastní zastávku vlaků má, jenže tři kilometry od vesnice. A starší děti musí denně dojíždět do asi čtyři kilometry vzdáleného Velkého Šenova nebo Šluknova, který je sedm kilometrů od Lipové.

„Těžkosti to nadělá především lidem jezdícím autobusem do práce nebo k lékaři. Děti asi jeden den volna přivítají," říká lipovský starosta Pavel Svoboda. Lipová zatím neuvažuje o tom, že bude při jednodenní stávce shánět náhradní autobus, aby se lidé dostali do práce a do škol. Jiná situace by nastala při delší stávce.

Psali jsme: Autobusoví odboráři v Ústeckém kraji zváží neomezenou stávku

„To by byla mnohem horší situace, obzvlášť při časově neomezené stávce. Pak bychom o náhradním autobusu určitě uvažovali. Náklady na něj bychom ale vymáhali po dopravci, který se zavázal smlouvou s krajem provozovat linkovou dopravu," dodává Pavel Svoboda.

Ze stávky není nadšený ani Ústecký kraj. Jeho mluvčí Lucie Dosedělová již dříve řekla, že v případě stávky bude kraj dopravce pokutovat.

„Samozřejmě dopravce budeme pokutovat, pokud nevyjedou. Smlouvy, které jsme s nimi uzavřeli, jasně definují jejich povinnosti. Zvláště teď, když jsme jim v rámci dodatků ke smlouvám přislíbili peníze navíc, nemají důvod řidičům nezaplatit," řekl náměstek hejtmana Jaroslav Komínek.

Potíže začaly ve chvíli, kdy vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun, aniž ale na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Dopravci v Ústeckém kraji šoférům sice přidali, ale nikoli podle očekávání odborářů.

Výběr událostí kolem vyjednávání o zvýšení platů řidičů linkových autobusů:
2015:
15. října - Desítky řidičů v Libereckém kraji vyjely oblečeny v reflexních vestách na protest proti nízkým mzdám. Podporu akci, která kritizovala i krajské tendry na dopravu zaměřené jen na nízkou cenu, vyjádřili řidiči po celé ČR.
23. listopadu - Dopravní odboráři vyhlásili kvůli nízkým platům řidičů stávkovou pohotovost. Odbory opět poukázaly na to, že firmy cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů.
2. prosince - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) po jednání s odbory a tehdejším šéfem Asociace krajů Michalem Haškem (ČSSD) řekl, že v tendrech na provozovatele autobusové dopravy by se měla nově zohledňovat i výše mezd řidičů.
4. prosince - Zástupci krajů se dohodli na tom, že tendry na dopravce budou vyhlašovat až po přijetí nového zákona o veřejných zakázkách, ovšem s výjimkou Královéhradeckého kraje, kde už byl tendr vyhlášený.


2016:
13. ledna - Radní Královéhradeckého kraje se rozhodli pokračovat v tendru na dopravce pro léta 2017 až 2026. Soud předtím zamítl požadavek odborů na vydání předběžného opatření, jež by výběr zastavilo. Tendr v květnu zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj poté začal připravovat nový tendr, mezitím podepsal s dopravci prozatímní smlouvy.
9. května - O situaci jednala dopravní tripartita, která se shodla, že kraje by měly stanovit výši mezd pro řidiče autobusů odděleně od výběrového řízení. Odbory požadovaly mzdu ve výši 1,75násobku minimální mzdy (zhruba 100 korun oproti dosavadním 72 až 74 korun na hodinu).
25. května - Řidiči začali chystat protestní akce kvůli nízkým platům. Začátkem června odboráři oznámili, že připravují stávku řidičů, pokud vláda a kraje s odbory nezahájí do dvou měsíců intenzivní jednání.
25. července - Premiér Sobotka po jednání zástupců vlády, zaměstnavatelů a odborů s krajskými tripartitami oznámil, že ministerstvo práce a sociálních věcí připraví návrh, který by garantoval mzdy řidičů ve veřejné autobusové dopravě.
5. září - Odbory souhlasily s navrhovaným přeřazením řidičů linkových autobusů do vyšší platové skupiny. Zároveň se zaměstnavatelé s odbory shodli na zvýšení plateb za čekání na spoj a přiznání příplatku za práci ve ztíženém prostředí.
5. října - Vláda schválila zvýšení mezd řidičů zhruba o třetinu. S platností od ledna 2017 jim platy měly vzrůst z 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Podle dřívějšího šéfa Asociace krajů Haška přijde kraje růst mezd na více než miliardu korun; o tom, kdo zvýšení zaplatí, se dodnes jedná. Nejasné je to, jak růst platů a zvýšení ceny uplatnit pro již uzavřené smlouvy.


2017:
5. ledna - Nová šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO) řekla, že některé regiony budou mít legislativní problém změnit smlouvy s provozovateli autobusů kvůli mzdám. Chtějí proto pomoc od ministerstva pro místní rozvoj. Vildumetzová také podotkla, že kraje chtějí od vlády za zvýšení platů řidičů kompenzaci.
10. ledna - Odboráři v Ústeckém kraji vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli tomu, že dopravci nemají peníze na růst mezd.
17. ledna - Premiér se po jednání s hejtmany vyslovil pro to, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů. Předseda vlády také uvedl, že ministerstvo pro místní rozvoj poskytne krajům metodickou pomoc.
25. ledna - Koaliční strany se neshodly na tom, zda by měla vláda přispět krajům na zvýšení mezd. Podle ANO a lidovců by regiony měly hledat peníze v rozpočtech, ČSSD chtěla přispět.
10. února - Stávkovou pohotovost kvůli hrozícímu nezvýšení platů vyhlásili řidiči v Jihomoravském kraji.
14. února - Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji vyhlásili na 8. března celodenní stávku. Očekávají totiž, že na výplatách za leden nedostanou zvýšené mzdy.
15. února - Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů linkových autobusů celostátní stávkovou pohotovost.
20. února - O situaci řidičů jednala vláda s Asociací krajů, kraje ale od vlády nedostaly příslib, že jim stát na zvýšené náklady na mzdy šoférů přidá peníze.
22. února - Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě, krajům a zaměstnavatelům ultimátum. Do 15. března budou jednat, poté jsou připraveny vyhlásit stávku.
23. února - Odboráři v Ústeckém kraji potvrdili, že se stávka 8. března bude konat. Připojí se k ní 514 řidičů, kteří zajišťují provoz autobusů na 80 procentech území kraje.