Zhruba půl tuny vážil náklad, který přivezli ústečtí muzejníci z ateliéru Klause Horstmanna-Czecha u Heidelbergu. Většinu představovala ocelová plastika s názvem Setkání, váhově za ní však příliš nezaostávala ani plastika Sfera di luce vytvořená kombinací bílého kararského mramoru a ušlechtilé oceli.

Dárek k narozeninám

„Bereme to jako dárek k letošním 140. narozeninám muzea," komentoval dar ředitel muzea Václav Houfek.

Mramorové dílo by mělo brzy rozšířit dlouhodobou expozici tvorby německého sochaře instalovanou od roku 2011 v muzeu. S velkou ocelovou plastikou měl Horstmann-Czech jiné plány.

„Navrhl jsem před rekonstrukcí muzea velkou mramorovou kašnu do jeho atria. I přes mnoho příslibů už nevěřím, že někdy dojde k realizaci. Tak jsem chtěl ten prostor zušlechtit jinou plastikou," poznamenal k motivu dárce. A skutečně, výraznou plastiku z ocelových plátů už mohou návštěvníci v atriu obdivovat.

Ústecký rodák

Díla Klause Horstmanna-Czecha jsou zastoupena v řadě významných galerií v Německu i jinde v zahraničí. V Česku se s nimi můžete setkat pouze v Ústí nad Labem. Jeho vztah k severočeské metropoli je totiž niterní.

Narodil se tu roku 1943 do česko-německé rodiny, roku 1949 se vystěhoval do Německa. Rodné město poprvé navštívil v devadesátých letech a oživil si k němu srdečný vztah z raného dětství. Městu daroval dva návrhy na kašny pro muzeum a pro Mírové náměstí, ale žádná dosud nestojí.

Nejasná je také budoucnost projektu extravagantní kaple na Mariánské skále, se kterým jako spoluautor vyhrál před devíti roky architektonickou soutěž.