Krádeže těchto věcí mohou vyřadit z provozu důležitou zabezpečovací techniku a její nefunkčnost pak může na dráze způsobit tragédii. To včera potvrdil i vrchní přednosta Správa dopravní cest Ústí nad Labem Josef Kalivoda, podle kterého mohou zloději zapříčinit zásahem na železnici od plynulosti železniční dopravy, až po ohrožení cestujících nebo i jiných účastníků železniční dopravy. „Krádeží mohou sběrači poškodit a přerušit výstražná světla na přejezdech, vyřadit z provozu návěstidla a zabezpečovací systémy. Zásahem do trakčního vedení poté může dojít rovněž k zásahu elektřiny,“ podotkl Kalivoda.

Odcizený kov sběrači prodávají ve sběrných surovinách. Sběrači v současnosti přišli s novou fintou, jak obelstít obsluhu výkupen. Vydávají se ve většině případů za železničáře nebo dělníky s tím, že kov je z jejich firmy a že je posílá nadřízený. Před vstupem do výkupny si oblečou pracovní reflexní vesty s nápisem ČD.

Podle šéfa služby pořádkové a železniční policie Josefa Vrby se tak stalo i v posledním případě krádeže 1400 kilogramů železa, které do ústecké sběrny přivezl 43letý A.O. Oblečen byl v oranžové drážní reflexní vestě. „Odcizený materiál odevzdal ve sběrně druhotných surovin, obsluze předložil svůj občanský průkaz a sdělil, že je zaměstnancem ČD a že podkladnice odevzdává za železnici,“ popsal případ policista Vrba. Kriminalisté dalším šetřením zjistili, že zloděj kdysi skutečně pracoval na dráze.

V návaznosti na novou fintu sběračů se svého bezpečí obávají někteří cestující. Ludmila Makovičková jezdívá motoráčkem do Úpořin. „Vlak tady nejezdí často, takže zloději mají dost času na to části zabezpečovacího zařízení ukrást. Občas se opravdu bojím, kdy třeba nesepnou závory a vlak nabourá na přejezdu do auta,“ řekla Makovičková.