Prezentační jednotka TGV PSE, někdy označovaná jako TGV Paris Sud-Est, byla součástí dodávky prvních 109 vysokorychlostních souprav, které sloužily na nově otevřené trase z Paříže do Lyonu. Za svůj provozní život zažila inaugurační jízdu se všemi poctami, natáčení filmu, zkoušku podvozků pro další vývojovou řadu TGV a zvládla také světový rychlostní rekord. V roce 1981 totiž na zatím uzavřeném úseku mezi Paříží a Lyonem dosáhla rychlosti 380 km/h!
Přestože je tato jednotka už zasloužilým strojem, se současnými vlaky se určitě může stále poměřovat. Je provozní a jde o jedinou prezentační vysokorychlostní soupravu v Evropské unii. Byla dvakrát výrazně modernizována a je vybavena nejmodernější komunikační technikou.
Vlak TGV 16 byl vyřazen z běžného provozu v roce 2018. Jeho tachometr se tehdy zastavil na úctyhodném číslu – 13 383 189 km. Souprava má celkem deset vozů – dva hnací a osm vložených. Její celková délka je 200 metrů. Nechybí místa pro zavazadla, pojízdný bar, bistrovůz a také služební oddíl. V Ústí nad Labem bude souprava k vidění na hlavním nádraží v sobotu 11. června od 9.30 do 13.30 hodin. (luk)