Start Mogul Cupu

Klub vznikl 10. srpna 1997. Ten den odstartoval 1. ročník dnes již tradičního moto-seriálu Mogul Cup, tehdy pod názvem Bohemia 1997. U zrodu tehdejšího Mogul Cup Motorcycles Clubu stáli David Vojáček, Zdeněk Šleis a Jan Hájek, kteří jsou v klubu dodnes.

V roce 1997 se startovalo ze Všebořic, trasa dlouhá 1100 kilometrů vedla přes Slaný, Kladno, Karlštejn do Třeboně a přes Vysočinu a střední Čechy zpět. Soutěž měla úspěch, proto se zmínění pánové rozhodli založit klub příznivců postarších motocyklů Jawa. Dostal jméno Mogulcup Motorcycles Club.

Sraz vozíků

Od té doby sice klub pozměnil jméno, ale Mogul Cupy pořádá každý rok. A letos si dokonce troufá na velkou celorepublikovou akci – setkání co největšího počtu motorek s přívěsnými vozíky.

„Měl by to být letos teprve třetí sraz v rámci ČR, jako klub ho děláme poprvé. Je to pokus o překonání rekordu do Guinessovy knihy rekordů,“ vysvětlil zakládající člen klubu Zdeněk Šleis. „Dosavadní rekord je 48 vozíků,“ dodal vlastník Jawy 350 kývačky se sajdkárou Velorex 650. Vše se uskuteční v červenci ve Lhotce u Mělníka, kde jsou pro takovou akci ideální prostory.

Do Mělníka

Klub na srazu nejradši uvítá české přívěsné vozíky PAv, zúčastnit se pokusu ale mohou i zahraniční vozíky. „Musí být homologované a s espézetkou tak, aby směly na silnici,“ dozvěděli jsme se.

Proč sraz vozíků? „Na silnicích jich je už málo, a přitom je to úžasná věc. Když někdo cestuje na motorce, má ve vozíku perfektní zavazadlový prostor. Nemusí mít kufry ani batohy, dovnitř se vejde hodně, včetně stanu,“ doplnil kolegu Jan Hájek z Klíše na Jawě 250.

Nové? Staré!

Někdo by mohl namítnout, že motorky ze 60. a 70. let minulého století nejsou zas až tak staré. „Je pravda, že plno veteránistů ještě tyto stroje zavrhuje.

Vadí jim, že to není předválečná motorka, dívají se na ně skrz prsty. Za pár let to ale bude stejné, jako předválečné stroje,“ věří Zdeněk Šleis z Neštěmic. Podle motorkářů dnes nejsou náhradní díly na Jawy problém. Ty vyráběné v Turecku jsou dost nekvalitní.

Až na vrchol

Mezi nejstarší stroje v klubu patří zelená vojenská Jawa 350 Zdeňka Šleise z roku 1948 i moped Jawetta 551 z roku 1961 Davida Vojáčka.

Všichni už jeli nespočet soutěží, o nichž je více na webu www.mentosmotorbikers.cz. Účastní se tajných závodů, loňský 10. Mogul Cup Grossglockner 2007 v Taurských Alpách byl velký úspěch. Na šesti Jawách z let 1956 – 1973 ve třiceti stupňovém vedru sice pomalu, ale bezpečně dorazili až na dostupný vrchol hory Edelweissspitze, do výšky 2571 metrů nad mořem. Kdo chce jezdit s nimi, může se přidat.