Téměř polovinu představení nic nenasvědčovalo tomu, že amfiteátr zažije během opery boží dopuštění. Proto jsme také – abychom stihli v pátek uzávěrku – dali do sobotního ústeckého deníku informaci o tom, že vše dobře dopadne. Ale nedopadlo.

Prodaná nevěsta je nedotknutelný národní klenot, opera, již sám autor u příležitosti sté reprízy nazval „hračkou“. Dílo Bedřicha Smetany ve své čtvrté verzi z roku 1870 - přepracováním z původní singspielové dvouaktové formy na tříaktovou - dospělo k virtuózní podobě.

SDOB uvedlo Prodanou nevěstu na scéně Letního kina jako čtvrtou open air operu.

„Inscenaci má SDOB na repertoáru od 20. září 2002. Po léta byla zařazována asi třikrát do roka na domácí scéně i na zájezdech. Dnešní provedení je jakousi slavnostní tečkou, kterou se s ní loučíme. Nebude to ale nadlouho. Už za dva roky budeme slavit 100. výročí otevření divadla, a jsem toho názoru, že není pro tuto příležitost vhodnějšího titulu než právě Prodaná nevěsta,“ řekl ředitel SDOB Tomáš Šimerda.

Přenesení inscenace z kamenného divadla do areálu Letního kina vyžaduje technické změny. V případě Prodané nevěsty se přizpůsobovaly kulisy, které při uvádění v kamenném divadle jezdí po podlaze, což je kvůli nerovnému povrchu jeviště Letního kina nemožné.

„Použili jsme dekorace z inscenace Coppélia, čímž jsme dosáhli větší scénografické čistoty. Kostýmy i kulisy jsou od výtvarníka Josefa Jelínka,“ řekl Tomáš Šimerda. Už před začátkem představení se ale bál o jeho osud kvůli špatné předpovědi počasí. Věřil, že k problémům nedojde.

Ústecká open air přilákala bezmála tisíc diváků. Bohužel ale musela být asi v polovině narychlo ukončena kvůli prudkému dešti.

Technika divadla musela všechny kulisy i aparaturu urychleně zakrýt igelity, muzikanti před spouští rychle zachraňovali nástroje… Ředitel se divákům omlouval, většina lidí to vzala.

Příští rok počítá SDOB pro open air s nedávno nastudovanou Carmen, jejíž uvedení doprovázely nadšené divácké ohlasy.

Druhou z letos nově uvedených oper – Bludného Holanďana – v Letním kině ale neuvidíme. Podle Tomáše Šimerdy není tato Wagnerova opera v českých poměrech určena pro široké publikum.

„A okruh diváků, který měl Bludného Holanďana vidět, už ho viděl,“ dodal ředitel.