„Město Ústí má v ČR asi nejvíce historických publikací. Je to podobné, jako když jsme loni vydali knížku k odhalení pamětní desky Františku Zajíčkovi, či k odhalení pomníku obětem holocaustu v Městských sadech,“ uvedl Vladimír Kaiser, šéf archivu.

Byli rychle hotoví

Knihu sepsali studenti regionální historie Filosofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně Martin Zubík a Martin Krsek. „Ten je zároveň i žurnalistou. K tramvajovému neštěstí tedy zpracoval hlavně noviny a archivní zprávy. Moc toho ale není. Vyšetřování události skončilo tím, že při ní pravděpodobný viník – řidič tramvaje Oldřich Ridvan – zahynul,“ uvedl archivář.

„Myslel jsem si, že se k neštěstí najdou různé materiály v archivu ministerstva vnitra. Že státní bezpečnost zjišťovala, zda nešlo o sabotáž nebo provokaci. Policejní protokol k nehodě má ale jen čtyři stránky,“ posteskl si Kaiser.

Kola vs. růže

Archivu se ovšem podařilo koupit z archivu ČT film režiséra Pavla Křemena (ČT Ostrava, 2001, přes 20 minut) z cyklu Osudové okamžiky.
„Jako bonus na DVD jsou záběry autobusů a tramvají z ústeckých ulic z let 1930 až 1970, kdy tu tramvaje přestaly jezdit. Ty mohou potěšit zájemce o městskou kolejovou dopravu, kterých je po celém světě poměrně hodně,“ připomněl archivář. Dokument je s českým komentářem, záběry tramvají mají titulky. Ty vznikly ve spolupráci s Františkem Ryšlavým, šéfem dopravního podniku.

„Jsou mezi nimi i amatérské záběry získané z Kanady. Natočil je kolem roku 1940 bankovní úředník, který bydlel v ulici V jámě. Většinou si nahrával, jak mu kvetou růže, jsou tam ale zachyceny i dva výlety tramvají č. 1 do Telnice. Použity jsou v TV filmu i mezi bonusy DVD,“ prozradil Vladimír Kaiser.

Lístek smrti a sklo

V knize hovoří více pamětníků neštěstí než ve filmu. „V něm není ani morbidní dokument, který se nám podařil sehnat – jízdenka z nešťastné jízdy. Půjčil nám ji Jindřich Mach, který se jako pětiletý stal obětí tohoto neštěstí. Byl zraněn, z hlavy mu museli vyoperovat velký střep skla z okna tramvaje. I snímek skla v knize je,“ upozornil Kaiser.

Jindřich Mach měl štěstí v neštěstí. I jeho rodiče byli zraněni, ale rodina nehodu přežila. Jiné rodiny zahynuly poblíž dnešního rondelu celé.

Přetíženi

K příčině nehody jsou dvě verze. Ta policejní vše klade za vinu řidiči, ústecký dopravní podnik ale tvrdí, že nehodu zavinila porucha jednoho z motorů tramvaje. Proto souprava ztratila brzdné schopnosti.

„Podíváme–li se na to s odstupem, řidič tramvaje porušil přepravní řád. Vlečný i motorový vůz měly shodně kapacitu 44 cestujících, v soupravě jich ale jelo 140 – tedy o 52 víc. Uvědomíme–li si, že tramvaje byly malé, bylo riziko z Telnice vůbec vyjet. Řidič to měl odmítnout a prosadit, aby přebyteční lidé vystoupili.“

Osudový záskok

„Navíc měl velkou smůlu, ten den neměl jet. Vzal to za kamaráda,“ dodal archivář.