Baxa je dirigentem SDOB od roku 1998. „Od sezóny 1999 byl jmenován do funkce šéfa opery a stal se tak nejmladším operním šéfem v historii českého divadla,“ upozornil Tomáš Šimerda, ředitel SDOB.

V této funkci působil Baxa až do roku 2007. Pod jeho taktovkou divadelní orchestr získal na kvalitě, což přispělo k úspěchu řady představení SDOB. Nyní se snaží pomáhat i svým budoucím dirigentským kolegům ve spolupráci s VHŠ v Zürichu.

Pane Baxo, jaká byla vaše cesta k dirigentskému pultu?

Relativně jednoduchá, i když ne od počátku jednoznačná. Studoval jsem klavír a kompozici na Konzervatoři v Bratislavě, až ve 3. ročníku jsem si přibral předmět dirigování. Měl jsem štěstí na pedagoga dirigenta Zdeňka Bílka, který mi doporučil, abych co nejdříve pokračoval v tomto oboru na vysoké. V té době jsme se stěhovali do Prahy a já úspěšně složil zkoušky na Hudební akademii muzických umění v Praze – absolvoval jsem ji s vyznamenáním v roce 1998. Ve stejném roce jsem se zúčastnil konkurzu na místo dirigenta, tenkrát ještě v Městském divadle v Ústí. Konkurz jsem vyhrál a získal tak své první angažmá.

Účastnil jste se sám někdy podobného kurzu, jaký nyní vedete?

Během studií jsem se účastnil dirigentských kurzů v Maďarském Szombathely a v Rakouském Mürzuschlagu, kde jsem obdržel Brahmsovo stipendium. Kurzy které se konají v Ústí, jsou ale specializované na operu, což je unikum.

Proč spolupracujete právě s Vysokou hudební školou v Zürichu?

Především proto, že mne oslovila. Jako začínající pedagog jsem byl velice potěšen pozitivním ohlasem hned po 1. ročníku, který se odehrál v minulé sezóně. Momentálně spolupracuji s touto institucí i na dalších projektech.

Skrývá se mezi účastníky váš typ na toho nejlepšího?

Dirigentská kariéra je „běh na dlouhou trať“. Její úspěch vězí v propojení hudebního talentu, osobnostních rysech, cílevědomosti a také tak trochu ve štěstí. Mohu jen předávat své interpretační zkušenosti a budovat, či rozvíjet manuální techniku. Právě mám příležitost srovnávat větší počet studentů, protože zároveň působím na Hudební akademii muzických umění v Praze. Věnuji se tam také dirigování operního repertoáru.

A favorité vašeho kurzu?

Myslím, že publikum samo vycítí jednoznačnou osobnost, tedy autentičnost dirigentského projevu.

Jak důležitý je kurz – v případě nových talentů – pro jejich profesi?

Mladí dirigenti zde získají množství nových zkušeností a podnětů. Už jen postavit se před profesionální orchestr znamená pro mladého dirigenta obrovské psychické vypětí.

Jste profesionál, pracujete na velkých dílech, úspěšně řídíte orchestr. Máte ještě stále své hudební sny a přání?

Samozřejmě mám své vize a pořád v nich proplouvám. Z těch konkrétních v nejbližší budoucnosti bych jmenoval nastudování opery Leoše Janáčka „Káťa Kabanová“, která má premiéru 7.března 2008 v režii ředitele a režiséra Tomáše Šimerdy.