VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sloučení divadel bude plus, říká ředitel Severočeského divadla opery a baletu

Klíčovými postavami ústeckých divadel jsou Jaroslav Achab Haidler, ředitel Činoherního studia a Tomáš Šimerda, šéf Severočeského divadla opery a baletu. S prvním jmenovaným jsme otiskli rozhovor k radou města ve čtvrtek 17. ledna odsouhlasenému sloučení obou scén minulý týden, dnes je tedy „na řadě“ Tomáš Šimerda.

20.1.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv VLP


Ústí nad Labem - Jak moc vám přirostlo ústecké divadlo za rok a půl k srdci? Jste připraven se za něj poprat – bude-li to třeba?

Samozřejmě přirostlo velmi. V mém věku už člověk zvažuje, čemu bude věnovat svoji energii. A jestliže jsem ústeckému divadlu plně podřídil svůj život v uplynulých osmnácti měsících, nemůže tomu být jinak, než že mi na osudu divadla velmi záleží!

Už máte představu, co ústecké divadlo v blízké budoucnosti čeká? Myslím tím sloučení s Činoherním studiem?

Sloučení vnímám jako rozumný krok. Současná existence dvou samostatných příspěvkových organizací je ekonomicky velmi nevýhodná. Domnívám se, že sloučením nebude umělecká existence stávajících souborů nijak dotčena.

Přihlásíte se do konkurzu na nového ředitele spojených divadel?

To je velmi předčasná otázka za situace, kdy výběrové řízení nebylo vypsáno. Nelze vyloučit, že vedení města bude pro tuto funkci hledat osobu s jiným typem vzdělání, než je vzdělání umělecké, která mám já.

Co je podle vás v současnosti největší problém Severočeského divadla opery a baletu? Peníze?

O peníze jde přece vždycky až v první řadě, jak kdysi poznamenal jistý nejmenovaný český ministr financí! Takže ano – peníze jsou největší problém.
Mohou nějak významně do chystaných změn zasáhnout odbory?

Nedomnívám se, navíc k nějakému zásahu odborů ani nevidím důvod. Podle informací, které mám k dispozici, se nechystá nic, co by ohrožovalo zákonná práva zaměstnanců.

Jak nejlépe a jak nejhůře může slučování divadel skončit?

Jak už jsem uvedl, sloučení považuji za rozumný krok a výsledek předem vnímám jako pozitivum pro hospodaření s městskými penězi.

Umíte si představit kamenné ústecké divadlo s méně soubory?

Severočeské divadlo opery a baletu je divadlo dvousouborové – máme operní a baletní soubor. Ale víte, já si po třiceti letech u divadla umím představit ledacos…

Jsem ale přesvědčen o tom – a domnívám se, že v tom se shoduji s vedením města – že by Ústečané velmi negativně vnímali, kdyby některý z uměleckých souborů měl být zrušen.

A umíte si představit, že by se soubor činoherního studia přestěhoval do budovy SDOB?

Pokud vím, tak o něčem takovém se neuvažuje. Bylo by přece absurdní, kdyby pár let poté, co bylo po povodních Činoherní studio nákladně rekonstruováno, nebyl tento prostor i nadále využíván pro divadelní provoz.

Důvody změn jsou podle města jasné – je třeba ušetřit. Netušíte ale, proč přicházejí tyto změny právě v tuto dobu?

Myslím, že není složité nalézt odpověď: město má od léta 2006 nové vedení, a to se rozhodlo dlouholetý problém s financováním divadel řešit.
Může sloučení nějak souviset s chystanou rekonstrukcí SDOB a oslavou jeho 100. výročí existence?
Nevidím souvislost.

Je něco, co byste chtěl ke slučování vzkázat svým zaměstnancům – a co Ústečanům?

Všem, které zmiňujete, jedno: jak já, tak ředitel Činoherního studia pan Haidler, jsme byli jsem vedením města ujištěni o zájmu zachovat umělecký provoz všech současných souborů.

Chystají se dost razantní změny. Začalo se o nich mluvit až koncem roku nebo už dříve? Byl jste tedy „novinkami“ zaskočen či nikoli?

Zaskočen jimi určitě nejsem. Již během loňského léta jsem byl zván k různým konzultacím, na kterých se budoucnost divadla projednávala.

Jak na vás zapůsobily?

Odnesl jsem si z nich dojem, že vedení města postupuje velmi uvážlivě a pečlivě hledá řešení stávající situace. A musím opakovat, že záměru sloučit divadla plně rozumím.

Bylo by možné získat čísla o návštěvnosti v září až prosinci 2005, tedy před Vaším nástupem do funkce, v září až prosinci 2006 a ve stejném termínu roku 2007?

Dohledat přesná čísla o návštěvnosti před mým nástupem do funkce, tedy za podzim 2005, by vyžadovalo více času. Ihned vám mohu poskytnout údaje o návštěvnosti v období září-listopad 2006, kdy činila 59,74%, ve stejném období roku 2007 68,61%. Návštěvnost tedy stoupla téměř o 10%.

Ovlivní sloučení divadelní sezonu 2007/ 2008? Kdy přesně by ke sloučení mělo dojít?

Osobně se domnívám, že sloučení Severočeského divadla opery a baletu s Činoherním studiem se této sezony nijak nedotkne.

Máte už nyní představu, jak by se nově vzniklá scéna mohla jmenovat?

Nebude se jednat o nové divadlo ale o příspěvkovou organizaci, v jejímž rámci budou působit stávající umělecké soubory pod svými tradičními názvy.

Soudím, že čím jednodušší název, tím lépe: Divadla města Ústí nad Labem.

Jak velkou samostatnost by v rámci této organizace by mohlo – či mělo – mít Činoherní studio?

Pokud jsem správně pochopil výsledky jednání, která v této věci probíhala, mělo by mít ústecké Činoherní studio naprostou uměleckou samostatnost.

Změna by spočívala v zásadě pouze v tom, že by si zaměstnanci divadla chodili pro gáži do jiné pokladny.

Každá z obou scén má jiného diváka. Mohlo by to v budoucnu znamenat nějaký problém? Nebo je nyní o problémech „zakázáno“ mluvit?

Problém opravdu nevidím. Dokonce si myslím, že běžný divák ani žádnou změnu nezaznamená: i nadále budou po městě samostatné plakáty s programem ČS i SDOB.

S ředitelem ČS panem Haid〜lerem jsme se ale shodli na tom, že by mohlo být užitečné – a pro kulturu ve městě i pro rozvoj umělců přínosné – kdyby jednu premiéru v sezoně realizovalo ČS v budově „kamenného divadla“.

Oplatili byste to pak nějakým způsobem Činohernímu studiu?

Nejspíše ano. Umím si představit, že jedna premiéra baletního souboru, realizovaná ve stylu contemporary dance, tedy prostředky soudobého tanečního divadla, by byla dobře přijata tradičními diváky Činoherního studia.

20.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Nedal přednost strážníkům. Teď má co vysvětlovat, byl totiž opilý

Netradiční betlém má Brná, místní část ústecké čtvrti Střekov. Foto: Deník/Radek Strnad
40

FOTO: Brná má betlém s vlajkou a čerty

The Quarrymen: Beatles žili v úplně jiném světě než kdokoliv z nás

Ústí nad Labem /ROZHVOR/ – Legendární liverpoolští rockoví The Quarrymen budou od 19.40 hodin hvězdou 27. vánočního benefičního koncertu The Boom Beatles Revival Bandu & Orchestra 16. prosince v Domě kultury v Ústí.

Rockový klub Tukan slaví 25 let od založení

Ústí nad Labem Nostalgická záležitost i radost. Taková je sobotní oslava 25 let od založení ústeckého hudebního klubu Tukan pro jeho spoluzakladatele Richarda Vlčka.

Na Klínech se už lyžuje. Lanovka ještě nejezdí, pod ní se zasněžuje

Klíny - Oblíbený areál zprovoznil první vlek. V provozu bude každý den od 9 do 16 a od 17 do 20 hodin. Sjezdovka Centrální se stále zasněžuje, rozjezd lanovky proto zatím není možný

Betlémské světlo přijede v neděli vlakem. Odnést si ho můžete i domů

Ústecký kraj - Tak jako v letech minulých, i letos budou skauti a další organizace rozvážet Betlémské světlo po celé České republice. Do Ústeckého kraje dorazí v neděli 17. prosince.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT