Za titulní roli v ústeckých Hoffmannových povídkách má nominaci na prestižní českou hereckou cenu Thálie 2008, aktuálně se pak v ústeckém Severočeském divadle opery a baletu (SDOB) připravuje na hlavní roli v opeře Otello od Giuseppe Verdiho. Ta bude mít v Ústí premiéru v pátek 27. března.

Pane Tao, jak vůbec došlo k tomu, že vás v ústeckém divadle uvidíme už ve druhé inscenaci v jedné sezoně?

WeiLong Tao: O Otellovi jsem s Tomášem Šimerdou, ředitelem SDOB, mluvil už na podzim při zkoušení Hoffmannových povídek. Bohužel to tehdy vypadalo, že kvůli povinnostem jinde nebude mé angažmá v ústeckém Otellovi možné.

Ale nakonec to vyšlo…

Ano, v lednu dostaly věci rychlý spád. Nejprve došlo k jistým termínovým změnám původně naplánovaných závazků, které mám na konci letošní sezony. Poté se ukázalo, že kolega, který měl Otella v Ústí zpívat, je zaneprázdněn jinde. Do toho přišla užší nominace na cenu Thálie 2008. A jednoho lednového odpoledne jsem po zkoušce v jednom švýcarském divadle zapnul mobil a měl tam asi osm zmeškaných hovorů od ředitele Šimerdy plus vzkaz v hlasové schránce, že za daných okolností nemohu Otella odmítnout (smích). Tak jsem znovu v Ústí.

Ústecký Otello bude vaším životním debutem v této roli stejně, jak tomu bylo u Hoffmanna?

Ale vůbec ne. Otella jsem už mnohokrát zpíval na jevištích na několika kontinentech. Byla to vůbec jedna z prvních rolí v oboru dramatického tenoru, kterou jsem nastudoval. Jsem rád, že v Ústí mohu na tomto kuse spolupracovat s režisérkou Irenou Žantovskou, dirigentem Norbertem Baxou a skvělými kolegy z řad sólistů ústecké opery. V hlavních rolích Verdiho Otella to jsou především Valeria Vaygant jako Desdemona a Nikolaj Někrassov jako Jago.

V Ústí a okolí už je pár týdnů k vidění plakát k nové inscenaci Otella – mimochodem velmi vkusný. Můžete prozradit, jak se plakát fotil?

Když jsem si s ředitelem Šimerdou potvrdil, že budu Otella v Ústí zpívat, okamžitě mě kontaktovalo marketingové oddělení divadla, že je třeba co nejdříve pořídit foto na plakát a další materiály k inscenaci. Naštěstí jsem hned záhy zpíval v Ústí v repríze Hoffmannových povídek, což vše mimořádně usnadnilo. Nebudete tomu věřit, ale celé se to nafotilo v malé zkušebně – takzvané korepetici v divadle.

Opravdu? Na plakátě vypadáte, jako kdybyste pózoval uvnitř nějaké pevnosti či vězení.

To ano, ale celé je to fotomontáž. Jak už jsem řekl – fotili jsme v jedné zkušebně SDOB a to na pozadí bílé zdi. Fotografka Dorothea Bylica ale měla dopředu promyšlené a načrtnuté pózy, které po nás s Valerií Vaygant chtěla. Součástí jejích náčrtů byl i způsob, jak tu kterou pózu nasvítit, aby potom dobře zapadla do montáže. O světla se staral asistent fotografky.

A vaše kožené kalhoty?

Ty, ve kterých pózuji, jsou součástí jednoho – avšak nikoliv mého – kostýmu v Hoffmannových povídkách. Valeria Vaygant má na sobě zase kostým Taťány z opery Evžen Oněgin. A musím se přiznat, že jsem se ještě v životě tolik neopálil, abych měl tak snědý odstín kůže jako na plakátě k Otellovi. To se také vylepšovalo v počítači…

Je to tedy celé malý podvod?

To ne, ty moje svaly jsou pravé (smích). Na těch se nic nevylepšovalo.

Nevím, zdali jste viděl plakát k muzikálové inscenaci SDOB Divotvorný hrnec. Ústecká celebrita Josef Alois Náhlovský na něm vystrkuje svůj pupek do světa. A je pravda, že plakát na Otella ukazuje o dost atraktivnější figuru.

Plakát na Divotvorný hrnec jsem viděl. Je úsměvný, i když samozřejmě neznám místní okolnosti a ještě jsem ani neměl možnost se seznámit s panem Náhlovským. Ale během zkoušek Otella se určitě zajdu podívat na některou z repríz Divotvorného hrnce. Mám ten muzikál rád. Co se týče figur operních pěvců obecně, tak myslím, že už dlouho žijeme v době, kdy musí operní zpěvák – chce–li obstát v mezinárodní konkurenci – nejen dobře zpívat, ale i dobře vypadat. A samozřejmě také dobře hrát.

Tak to ale vždy nebylo, že ne?

Máte pravdu. Dřív stačilo, když se zpěvák postavil na jeviště, celou árii odzpíval na jednom místě a ani se nepohnul. Ty doby už jsou ale dávno pryč. Opera je hudební drama, kdy musí být v případě zpěváka pěvecká složka v souladu s hereckou a k tomu tak nějak samo sebou patří i vypracovaná figura. Navíc nový fenomén přímých operních přenosů například z Metropolitní opery New York do kin po celém světě – a jak jsem slyšel také do ČR – klade na zpěváky po této stránce ještě daleko větší nároky.

A uvidíme vás takto do půl pasu i na jevišti v inscenaci Verdiho Otella?

To ještě nevím, zatím jsme scénu, která je zachycena na fotografii, nezkoušeli. Je to ten moment těsně potom, co Otello v žárlivosti uškrtí Desdemonu a pomalu si začíná uvědomovat, co to vlastně provedl. Myslím ale, že plakát nemá být ilustrací samotné inscenace. Spíše jde o to navodit atmosféru, v jaké se inscenace bude odehrávat, a vyzdvihnout aspekt, který se režisérce jeví jako zásadní.

Jak vnímáte vy sám Otella?

Otello je hodně temná opera, což se na plakátě podařilo vystihnout. Navíc je to opera nádherná a já bych chtěl pozvat všechny Ústečany na premiéru, která se odehraje v pátek 27. března.

WeiLong Tao, tenor

Narodil se v Hefei u Šanghaje (Čína), studoval i v New Yorku, vyhrál prestižní soutěže. Vystupuje v SRN, Itálii (La Scala), Velké Británii, Řecku, Kanadě, USA. Zpívá Verdiho, Pucciniho a další autory, v Ústí se chystá na titulní roli v Otellovi. Za SDOB má nominaci na Thálii.