La Bohèmu, klasiku i klenot světové operní tvorby, vrací do svého repertoáru ústecké Severočeské divadlo opery a baletu.

Premiéru zde má zítra od 19.00 hodin v režii Zbyňka Brabce, bývalého pěvce a odborníka na operu. Publikum tak uvidí po 11 letech premiéru díla Giacoma Pucciniho, jehož světová premiéra se odehrála 1. února 1896 v Turíně. A uvidí i v italském originále s titulky.

Ústecká inscenace Pucciniho díla má podtitul „Bohèma – chudí penězi, bohatí láskou“. Hlavní roli v ní zpívá diva Valeria Vaygant (Mimi) v alternaci s hostující Lianou Sass. Hlavní mužskou roli Rodolfa má hostující čínský pěvec WeiLong Tao, držitel Ceny Thálie 2008 za ústecké Hoffmannovy povídky.

Peníze vs. láska

La Bohème (Bohèma) je dojemný příběh o lásce chudého básníka Rodolfa ke křehké Mimi. K dívce, které není dopřáno dlouhého života. Je také o přátelství čtyř mladých umělců („Odtud název Bohéma,“ vysvětlil režisér Brabec) na Montmartru.

Příběh – ve své době vznikly dokonce dvě opery na toto téma a „ta druhá“ měla tehdy větší úspěch“ – zpracovali libretisté Giuseppe Giacosa a Luigi Illica.

„Na inscenaci se sešli dirigent Norbert Baxa a režisér Zbyněk Brabec. Toho už ústecké publikum zná, nastudoval zde minioperu Veselohra na mostě, kterou dál úspěšně uvádíme,“ připomněl Tomáš Šimerda, ředitel ústeckého divadla.

A doplnil: „Zbyněk Brabec je zkušený umělec, dokonce roli Rodolfa zpíval v plzeňském divadle. Ale je to také vystudovaný režisér,“ prozradil o muži, který má v Ústí předky.

Dva Číňané

Tým doplnili scénická a kostýmní výtvarnice Marie Blažková a sbormistr Milan Kaňák. V dalších hl. rolích uvidíme Annu Klamo v alternaci s Lianou Sass (Musetta) a dalším čínským pěvcem Haitao Wang (Marcello).

„Liana Sass má překrásný hlas, je to talentovaná umělkyně. Alternovala zde už ve Figarově svatbě,“ ohlédl se Tomáš Šimerda.

La Bohème patří mezi třicet světových operních děl, která prakticky nemizí z repertoáru žádného operního divadla, tvrdí režisér.

„Snažím se vždy, aby vše vycházelo z hudby. Režírovat právě Pucciniho partitury je velká radost – v té hudbě je to obsaženo vše,“ prozradil Zbyněk Brabec s nadšením.

„U Mozarta třeba musíte škrtat, aby měla inscenace spád, aby publikum bavila a neztrácelo pozornost. U Pucciniho ale škrtat nejde. A přitom je La Bohème napsaná tak, že se při ní divák ani chvíli nenudí. Její téma je navíc nadčasové – je v ní vášnivá láska, trápení a rozchody, tedy to, co denně i na začátku 21. století lidé prožívají,“ vysvětlil režisér.

„I dnes bohužel mladí lidé umírají na těžké nemoci,“ připomněl osud Mimi. Krásky, jíž Bůh nedal příliš dlouhý život.

I pro nováčky

Režisér Pucciniho zná i jako pěvec. Ví tedy, že jeho dílo není pro pěvce snadné. Že to chce zkušené umělce se silnými výraznými hlasy.

„Ale naopak je La Bohème dílo, které dokáže zaujmout. Je ideální i pro diváky, kteří s operou teprve začínají,“ řekl včera Zbyněk Brabec.