To vše si publikum užije v neděli 20. března od 17.00 v ústeckém Severočeském divadle na slavnostní premiéře baletního triptychu „Erbenovo kvítí" na motivy balad Vodník, Svatební košile a Poklad ze sbírky Kytice od Karla Jaromíra Erbena.

Ale těšte se na tuto událost jen v případě, máte-li již na novinku Baletního studia Regina vstupenky. Ne-li, máte smůlu. Je totiž beznadějně vyprodáno.

Baletní triptych „Erbenovo kvítí'. Regina Blažková Holubová, zakladatelka, majitelka, choreografka i tvůrčí síla Baletního studia Regina, působícího v Ústí, Děčíně i v Litoměřicích, Deníku prozradila:

„Toto představení bylo v plánu už před mnoha lety, obsahovalo ale jiné balady přizpůsobené tehdejším možnostem souboru. Po úspěšných baletních dramatech „Proroctví" a „Dcery Bernardy Alby" jsem chtěla s baletním souborem pokračovat v herecky výrazných představeních ve větší jevištní formě. Tomu téma Erbenových balad vyhovovalo, nechala jsem se jimi tedy inspirovat a vytvořila libreto. Balady Vodník, Svatební košile a Poklad jsou za sebou řazeny tak, aby divák odcházel z představení s dobrým pocitem. Poklad je totiž jediná balada, která má, i přes dramatickou zápletku, dobrý konec."

S vlastním remixem

K vlastnímu libretu vytvořila Regina Blažková i hudební remix. „Tentokrát jsem na něm poprvé pracovala sama, bez pomoci zvukaře. Je to velmi náročné na čas a na soustředění, ke zvukařům chovám velkou úctu. Ale divák sám posoudí, jak se nám to povedlo," říká.

A přiznává, že ji vždy zrod nového představení pohlcuje.

„Naše hlavní postavy jsou typické pro konkrétní balady. Jde spíše o to, jakými vlastnostmi je obdaříte. Vodníka ve stylu Ladových pohádek byste v tomto baletu těžko hledali, i když má červené botičky. Jeho postava je pojatá jako postava mladého muže, který touží po něčem co nemůže mít a tedy si to vezme násilím. V případě Vodníka je to lidská dívka přesto, že je obklopen množstvím krásných rusalek. Jakmile však dosáhne svého, ztratí o ni zájem. Dívka v baladě Vodník je typická dnešní naivní dívenka. Mnohokrát jí rodiče mohou říkat „nechoď tam, kam se chodit nemá, může to být nebezpečné, máme o tebe strach… Ale ona to stejně nakonec zkusí," popisuje Regina Blažková.

Od dívky po ženu

Hlavní postavy v baladě Svatební košile jsou Voják a Dívka.

„Tato balada nám říká, že ne vždy nám splnění našich vytoužených přání musí přinést štěstí. A závěrečný Poklad je nejdelší. Zprvu je pojat jako vesnická slavnost, pak plynule přechází v dramatickou zápletku. Hlavní postava je Matka. Její chvilkové selhání je pro ni fatální ztrátou dítěte. Balada nám přináší poučení o životních hodnotách. Matka díky svému odhodlání čekat na své dítě po čtyři roční období nakonec svůj velký poklad dostane zpět. Nesmíme ztrácet odhodlání, musíme bojovat o to, co je v našem životě důležité," vysvětluje šéfka baletu.

A prozrazuje: „Souhrnně tak vlastně celým baletem prochází žena od naivní dívky až po zralou matku."

Více než 130 kostýmů

Kostýmy si vždy navrhuje Regina Blažková Holubová sama.

„Je to součást celé práce, s výrobou ale občas bývá potíž. Ne vždy se podaří sehnat dostatečné množství materiálu podle našich představ. Naše nová baletní inscenace má přitom více než sto třicet pestrých kostýmů, uhlídat vše je dost náročné. O své kostýmy se stará každý účinkující sám, u malých dětí pak jejich rodiče," popisuje majitelka studia.

Těší ji také skvělá spolupráce se souborem.

„Mám svůj tým moc ráda a myslím, že on to ví. Takže když přitvrdím, už ví proč. Ví, že při něm stojím a snažím se mu být oporou ve studiu i při trápení v soukromém životě. Těší mě důvěra mých tanečnic i tanečníků, to se týká hlavně velkého baletního souboru ročníku E. Ale i malé děti vědí, že nám všem jde o společnou věc. Velký baletní soubor je jim vzorem, u nás je ale velmi důležitá i spolupráce s rodinou žáka; na ní je vše postavené. Studovat balet od malička je náročné, s rostoucím věkem je to ale čím dál těžší. Roste zde totiž zodpovědnost vůči souboru i divákům. Většina našich sólistů u nás vyrostla. Máme štěstí na bezvadné rodiče, kteří jsou svým dětem oporou a tím jsou oporou i pro baletní soubor," pochvaluje si Regina Blažková.

Dva roky práce a vyznání

Baletní triptych „Erbenovo kvítí" připravoval soubor dva roky. „U nás je to délka práce obvyklá. Každý ročník totiž pracuje v jiný den a v jinou hodinu. Můj pracovní týden má šest dní, se sólisty pracuji i v neděli, aby jejich variace a duety nezdržovaly běžné zkoušky baletního souboru. Pak je nejtěžší všechny střípky sesadit do jednoho velkého obrazu, ale obvykle se to daří," je ráda šéfová soukromého baletu.

„Na svůj baletní soubor jsem moc hrdá, je to můj životní poklad. Díky těmto lidem je život na zemi pestřejší a tím i krásnější. Jejich osobnost je totiž plastická do všech rozměrů a tak to má být abychom neztratili člověčenství. Bude to i jeden z důvodů, proč si v poslední době získali tak velkou diváckou obec. Svědčí o tom i fakt, že máme opět vyprodané ústecké divadlo. Není to poprvé, ale tentokrát se to povedlo v nejkratší možné době. Přitom jsem ani já sama neměla vstupenky pro své hosty," říká šéfchoreografka.

„Pokud jste propásli premiéru Erbenova kvítí v Ústí, ještě za námi můžete přijet v lednu 2017 do Městského divadla v Děčíně. V budoucnu plánuji ještě alespoň čtyři reprízy tohoto představení, bude-li se divákům líbit. Déle ho ale asi nebude možné na našem repertoáru udržet, vzhledem k vývoji souboru a odrůstání dětí.

Jak si užívají role členové souboru?
Martin Chlumský (17) z Litoměřic tančí Vodníka v baladě Vodník a Léto v baladě Poklad. „Tanec miluji, přináší mi radost a štěstí. Je to má srdeční záležitost," přiznává student, věnující se baletu čtyři roky.
Stejně starý Jakub Hlaváček též z Litoměřic rád v baletu vytváří nové postavy. Tentokrát má role Voják v baladě Svatební košile s taneční partnerkou Janou Brožovskou. Tančí ale také Zimu v baladě Poklad s další taneční partnerkou.
Gabriele Kottové (30) z Ústí, která tančí od malička, balet jí přináší pot, dřinu a relax od okolního světa. V Erbenovi má titulní roli Matky v baladě Poklad a tančí také Rusalku v baladě Vodník.
Jana Brožovská (27) z Ústí tvrdí: „Balet je úžasný ve vyjádření emocí pohybem ve spojení s hudbou." Dokazuje to také titulní rolí Dívky v baladě Svatební košile.

Jak je vás důležité nové představení?
Gabriela Kottová: Pro mne je každé představení velmi důležité.
Jana Brožovská: Vždy a všechna představení jsou důležitá.
Martin Chlumský: Je to pro mě velmi důležité, ale to je pro mě vlastně každé představení. Tančím jednu z hlavních rolí a je to velká odpovědnost a závazek splnit představy choreografa a hlavně nadchnout a uspokojit diváka.
Jakub Hlaváček: Velice důležité. Ale to je každé. Mám rád jeviště a divadlo vůbec.

Jak vnímáte svoji roli? Jak si ji užíváte, jak dlouho jste ji studoval/a?
Jana Brožovská: Roli vnímám pozitivně, velmi mě baví a zároveň oslovuje. Studovala jsem ji asi dva roky.
Martin Chlumský: Představuji namyšleného egoistu, tak trochu záporáka. Baví mě to velmi i přes to, že choreografie je technicky velmi náročná. Vodníka jsem studoval asi dva roky.
Jakub Hlaváček: Roli si užívám, i když je to někdy technicky hodně náročné. Roli Vojáka jsem studoval dva roky.
Gabriela Kottová: Vnímám ji jako roli, kterou teď prožívám v životě a užívám si ji nesmírně.

Co na vaší roli bylo pro vás těžké?
Martin Chlumský: Pochopit charakter postavy a najít k ní správný herecký výraz.
Jakub Hlaváček: Najít vhodný herecký výraz a skloubit ho s taneční technikou.
Gabriela Kottová: Naučit se kroky, tedy v podstatě choreografii a pak jí dodat odpovídající herecký výraz. Herectví je náročné.
Jana Brožovská: Nejtěžší je vžít se do role a oživit tak danou postavu.

Co říkáte na to, že je na premiéru Erbena vyprodané divadlo?
Martin Chlumský: Velmi mě to těší, že náš soubor má takovou oblibu u diváků. Každé představení je závazek, je to prezentace dlouholeté práce paní Reginy Blažkové Holubové a souboru.
Jakub Hlaváček: Přijde mi to úžasné. Závazkem je každé představení. Nechci zklamat diváky.
Gabriela Kottová: Mám radost, je to úžasné a velmi naplňující hrát pro tolik diváků.
Jana Brožovská: Je to skvělé, že o naše představení má zájem tolik diváků. Ale do budoucna je to velmi zavazující.

Baletní triptych „Erbenovo kvítí'.