Příběhem č. 44 v historii poloprofesionálního souboru Mladá scéna je pohádka „Gulliverovy cesty díl II. Mezi obry". Divadlo vzniklo léta páně 1981, rok 2011 pro něj byl ve znamení oslav třicetin.

NIKDO NENÍ PROROKEM

Ukázal, že doma není nikdo prorokem. „Jinde máme větší úspěch, cítíme větší podporu než v Ústí," trochu si povzdechl Pavel Trdla, režisér Mladé scény.

„První díl Gullivera jsme si nejvíc užili na přehlídce Poláčkovo léto v Rychnově nad Kněžnou před rokem. Tam hrají profesionálové z celé ČR," řekla Deníku Trdlova kolegyně Kristina Herzinová.

„Proč jsme slavnou knihu anglického satirika Jonathana Swifta pro divadlo rozdělili? Oba díly dohromady byly na dětského diváka dlouhé, navíc nelze zvládnout o přestávce převleky a přestavbu náročné scény," shodli se Pavel Trdla, režisér i herec pohádky a Kristina Herzinová, herečka a autorka scénáře i kostýmů.

Scénickou hudbu k novince psal Jan Beneš, ředitel neštěmické ZUŠ, hudbu k písním Jakub Dostál, texty Vít Herzina z Městského divadla Most. Mezi obry hraje dvacet herců, režisér Pavel Trdla připomíná: „Gulliverovy cesty jsou jedním z mála titulů, kde se dokonale kloubí humor s dobrodružstvím a neotřelou filozofií."

SPONTÁNNÍ PUBLIKUM

„Publikum na naši pohádku reaguje spontánně díky písničkám. I malé děti se soustředí na to, co Liliputi dělají. To je pěkné," tvrdí autorka kostýmů. „Pěkná scéna u dětí vyvolává salvy smíchu. Když začne hořet a Liliputi si neví rady, Gulliver se obrátí zády k publiku, požár pomočí. Děti začnou šílet smíchy," tvrdí režisér.

Zajímavostí druhého dílu Gullivera jsou velké hlavy obrů. „Vyráběla je Míla Hájková, díky nim bude mít i náš druhý Gulliver u dětí úspěch," věří Kristina Herzinová. „S obry už si naše dámy užily. Máme i třímetrové postavy, pro zámeckou paní dělat velkou sukni, to byla práce!" říká Pavel Trdla.

„Bylo vtipný, že jsme své výtvarnici dali fotky skutečných lidí, kteří postavy namluvili. Takže každá velká postava, obr, má skutečnou tvář třeba Herzinové nebo Choury," těší ji.

PĚKNĚ NÁM TO NAPSAL

„Jonathanovi Swiftovi, autorovi dobrodružného románu, jsme vděční, že jsme po předloze mohli sáhnout. Kdysi jsem si knížku, kterou mívaly děti ve škole jako povinnou četbu, ráda přečetla. Byla jsem nadšená," ohlíží se Kristina Herzinová.

Je ráda, že se i její syn Vít, herec Městského divadla v Mostě, dal na divadlo. A třeba Mezi obry ve sboru šesti lidí právě obry zpívá.

Otázka co hrát je věčná jako samo ochotnické snažení.

„Když jsme byli na různých místech Česka se Dvanácti měsíčky, ptali se nás, co jim zahrajeme příště. Chystáme Gulliverovy cesty, zatím první díl," vzpomínal Pavel Trdla.

„Cože, Gulliverovy cesty? Co to je?" ptali se nás. A já tehdy nevycházel z úžasu, vždyť to byly učitelky. A když tu knížku neznaly ani ony, jak ji mohly znát děti, jejich žáci? A vidíte úspěch Gullivera mezi Liliputy po celé republice, zvlášť mezi dětmi, nám jen dal za pravdu.

I hra Mezi obry má písničky, jen ne „pro přestavbu" jako je mají Lilliputi. Ač Ústí tuto pohádku ještě nezná, Mladá scéna už hlásí: „Asi po dvaceti letech obnovíme Sněhovou královnu. Máme dost lidí, tak aby si každý zahrál."

Tolik tedy Kristina Herzinová. A Pavel Trdla dodává: „Lístky na premiéru Obrů 15. 10. má ústecké infocentrum na Mírovém náměstí.