Filip Nuckolls, do nedávna umělecký šéf Činoherního studia, sázející na dramata Williama Shakespeara, hru téměř beze slov studoval s pražskou herečkou Milenou Steinmasslovou a s hercem Jakubem Gottwaldem letos v létě pro britský festival nového divadla v Cambridge.

Spíš jen pohyby, gesty a mimikou vypráví inscenace příběh bývalé akrobatky, klaunky, které přerušila kariéru mozková příhoda. Žije ve staré maringotce mimo společnost zcela osamocená. On je bez práce, bez vzdělání a zázemí, živí se krádežemi. Dva lidé mají na pár chvil společnou současnost, hořký humor je tu jako únik…

V Anglii úspěšná inscenace je představení pro dva herce a jednoho živého hudebníka, je o samotě, touze dávat a o naději.

„Že mám teď tolik práce, to se nějak seběhlo. Režírování pro Žilinu bylo dohodnuté dlouho dopředu, s pokračováním divadla Kredenc ve vlaku supícím po Švestkové dráze počítáme od loňska. Jen inscenace pro Cambridge se dohodla během tohoto roku. Ale když se příležitost naskytne, člověk ji musí využít,“ tvrdí Filip Nuckolls.

Novou inscenaci „6-16: Untitled“ studoval a v premiéře uvedl na festivalu Hot Bed (Horká postel) jako autorské představení s Milenou Steinmasslovou a Jakubem Gottwaldem. „Po Cambridge hra bude mít premiéru na Kultu a pak se ještě bude hrát v Praze,“ prozradil režisér. Jen Milena si kvůli novince angličtinu studovat nemusela. Téměř ji tu nevyužije.

„Ta věc by měla fungovat na zahraničních festivalech. Když ji platí festival nových dramat, udělali jsme ji jako drama beze slov. Je jich tam jen pár, pár situací, je to jako příběh beze slov,“ slíbil režisér. Sám doufá, že Milena bude i v Čechách víc používat tělo k vyjádření emocí a situace,“ má jasno režisér.

Ví, že je pro něj Anglie dobrá šance. „Je to vyústění několikaleté docela náročné diplomacie. Jsem stále ujišťován, že příští rok na konci sezony budu mít premiéru s anglickými herci v Cambridge,“ těší se režisér.

Je to pro něj možnost přesáhnout hranice a komunikovat s kulturním prostředím, které je úplně jiné. „A pro mě je to stejná výzva, jako náš vláček Kredenc. U něj jsme taky nikdo nevěděli, jak to bude fungovat – než jsme s ním začali, vyrazili na trať. Ale má za sebou už dvě úspěšné sezóny,“ rád se ohlíží režisér Nuckolls. V Ústí na 21. Kultu režíruje letos také hru V hlavě Edvarda Beneše.