Na temperamentní hudbu s prvky kultury starověké Rusi lákají Polovecké tance, součást slavné Borodinovy opery Kníže Igor (1890).

„Vychází z epické básně Slovo o pluku Igorově z raného středověku, líčí ruské bohatýrství pramenící z lidové tradice. V Poloveckých tancích je strhujícím způsobem představen jako tatarský a polovecký živel," řekl dirigent Milan Kaňák.

To on Borodinovy Tance i dokonalou Šeherezádu (1888) od Rimského-Korsakova nastudoval. Pro balet je upravila a se souborem nazkoušela Rita Pleškova, šéfová ústeckého baletu.

Opojná melodická krása

„Baletní provedení zkraje 20. století vymyslel choreograf Michail Fokin, výrazná kulturní osobnost minulého století, radikální choreograf, zakladatel moderního baletu. Udělal to dokonale, dodnes na tom není moc co měnit," tvrdí Pleškova.

V hlavní roli Poloveckých tanců uvidíme Zuzanu Novoborskou, tančí Peršanku. I Elena Mazanova, Emmeline Jansen a Blanka Tasi tu jsou Peršanky. Polovecké ženy ztvární Chiaki Honda či Eliška Černohlávková, Polovecké muže Vladimir Gončarov i Roberts Skujenieks, Pavel Enekeš j. h., Jean-Michel Reuter a další.

„Šeherezáda ze stejnojmenného baletu vyniká nad jinými skladbami autora opojnou melodickou krásou. Evokuje orientální prostředí s bohatou rytmickou a melodickou invencí i s motivy vzdálené exotiky.