Na plesech dnes běžně ukazují své umění hvězdy StarDance, ochutnávky z muzikálů ale známe spíš od sólistů. V sobotu 30. ledna nám však v ústeckém Domě kultury dá XIX. Ples všech Ústečanů šanci tančit na hity skupiny ABBA z muzikálu Mamma Mia. O zpestření plesové sezony řekla Deníku víc herečka, zpěvačka i tanečnice Jitka Asterová.

Jak nostalgická záležitost je pro vás skupina ABBA?
Velmi nostalgická. V osmnácti letech jsem na celovečerní snímek „ABBA ve filmu" chodila „za školu".Vždycky jsem si přála být jednou ze zpěvaček z ABBY, ale nikdy mě nenapadlo, že bych ji jednou mohla zpívat. (spokojený smích)

Neuvěřitelná radost

Je radost být na jevišti muzikálu „Mamma Mia" mezi ostatními hvězdami muzikálu?
Je to neuvěřitelná radost, protože publikum, které ty písničky zná, nám vrací svou energii. Znát český text, určitě by s námi ABBU i zpívalo, takto si ji jen pobrukuje. Energie od diváků je úžasná, větší než při běžném představení. Naprosto si to užívám.

Jak moc se liší „cestovní" koncertní podoba muzikálu Mamma Mia s tou muzikálovou?
Liší se to tím, že je bez činohry, bez příběhu. Děláme takzvané Medley, nejúspěšnější a nejlepší melodie z muzikálu. Zpíváme je všichni, ale máme to rozdělené jinak než v muzikálu. Bude to čtyřicet minut, uslyšíte asi 10 písní.

Který hit máte nejradši?
Hudebně mám nejradši Voulez Vous. Zazpíváme ale také Mamma Mia, Dancing Queen, Honey Honey a třeba Ví to tvá máma.

Koho vy sama v muzikálu Mamma Mia hrajete a tančíte?
Má postava je knihovnice, velmi temperamentní a vitální žena přes padesát. Je i spisovatelka, napsala kuchařku, je protipól umělohmotné „přešité" krasavice Táni.

Je Mamma Mia trochu i drama, nebo jen čistá komedie?
Je to romantická komedie, příběh matky, která provdává svou jedinou dceru, na kterou byla sama, v tom je to sentimentální. A najde přitom svou lásku po dvaceti letech.

Komické kostýmy?!

Jste spokojeni s kostýmy? Jsou dost podobné těm ze 70. a 80. let, ve kterých ABBA zpívala?
Ty kostýmy, overaly pro vystoupení, ty jsou více méně autentické s ohledem na svou dobu nejsou hypermoderní. Kostýmy trošičku vyznívají komicky, což je v pořádku. A naopak pomáhají nám hercům, dobře se nám v nich hraje a zpívá.

Máte rozdělené role zpěvaček podle barvy vlasů, jak to měla skutečná švédská ABBA?
Podle vlasů ne, Tania je tmavá. Takže když ji hraje světlá herečka, má paruku. Jinak u Rosie, tu hraju já, je barva vlasů jedno. Jde spíš o to, že má přirozený „diblíkovský" vzhled.

Jakou roli hraje v koncertním provedení company?
Koncertně s námi vystupuje jediná dívka z company. Ale je natolik dobrá zpěvačka, zdatnější než já, že zpívá hlavní songy, které má v muzikálu Helena Vondráčková jako Dona, hlavní postava, nebo Alena Antalová. Je s námi, aby vše uzpívala.

Přesto, jaká pro vás byl a je muzikál Mamma Mia výzva?
Velká výzva. Když mě oslovili, dušovala jsem se, že neumím zpívat. Tvrdili, že je to jedno, ale jen než mě uslyšeli. Pak už se nedalo nic dělat, už jsem to měla podepsané. Ale než jsem do toho šla, vzala jsem si učitelku zpěvu, abych odbourala svůj psychický blok ze zpívání. Neuměla jsem si představit, že budu stát vedle Heleny Vondráčkové a zpívat. Takže i s tím málem, co umím, jsem se naučila pracovat. Techniku zpívání jsem si oprášila ze školy a učitelka mi hodně pomohla. Teď už si zpívání vyloženě užívám.

Jak velká fanynka ABBY jste?
Velká, láska k ní mě od osmnácti nepustila. A protože je v našich médiích hodně frekventovaná, ani jsem neměla šanci na ni zapomenout.

Vysekla byste za ty melodie autorům poklonu?
Naprosto. Vycházeli z lidových písní a ty melodie jsou natolik zpěvné, že bych jim za ně vysekla obrovskou poklonu. A vůbec bych se neurazila, kdyby pro mě něco napsali.

Ty rozvody chápu

Ve své rozhlasovém pořadu jste se věnovala mezilidským vztahům, lásce… Chápete to, co se stalo uvnitř ABBY? Že oba její manželské páry popularitu a byznys neunesly a rozešly se?
Vůbec se nedivím, že to tak dopadlo. I já jezdím pár let s různými zájezdy, i když vůči ABBĚ tak v poměru 1:milionu. A když jsme týden někde, mám ponorku a říkám si, že už s těmi lidmi nikam nepojedu. Když jste s někým 24 hodin, je to velice těžký. Vůbec se nedivím, že ABBA nešla do comebacku, jistě má každý z nich dost peněz, aby to neměl zapotřebí. Nedivím se, že do toho nechtějí jít znovu, ani že měli „ponorku" v manželství.

Co jste musela „obětovat", abyste se mohla role zhostit?
U choreografie jsem bojovala s pamětí, jinak s pohybem problém nemám. Kdysi jsem dokonce jezdila v lední revue… Ale jako nováček jsem to měla těžké ve srovnání s muzikálovými bardy. V rámci půlroku jsem si musela odříct úplně všechno, protože jsme hodně zkoušeli. A měla jsem tam i momenty, že jsem to vážně chtěla vzdát.

Je to dobrý tah od pořadatelů, že pro větší pestrost hledají do muzikálů stále nové tváře?
Ale oni je moc nehledají, já byla výjimka. V Mamma Mia se sešla zvláštní skupina lidí, kteří spolu na jevišti nikdy nestáli, jinak dnes jdou umělci z muzikálu do muzikálu. Kvalitních muzikálových herců v Česku moc není, takže se nedivím, že tak rotují.