Krásná, exotická a smyslná Bizetova hudba rozezní v pátek od 19.00 Severočeské divadlo v premiéře opery Lovci perel. Libreto, „klasický" příběh milostného trojúhelníku, napsali Michel Carré a Eugéne Cormon. Do přátelství dvou mužů zasáhne láska ke kněžce Lejle. Operu 
z roku 1863 uvádí divadlo francouzsky s českými titulky.

Když bouří vášně

Operu nastudovala režisérka Andrea Hlinková. Scéna, na níž běsní živly a bouří vášně, a kostýmy Miriam Struhárové s působivou videoprojekcí Matěje Poga podtrhují nové zpracování Lovců perel.

Hlavní role hrají a zpívají 
Nadir (Nikolaj Višňakov j. h. / Dušan Šimo, j. h.), Zurga (Richard Haan, j. h. / Nikolaj Někrasov, j. h.), Lejla ( Anna Klamo / Tereza Mátlová, j.h./ Eva Kývalová, j. h.) a Nurbad (Roman Vocel, j. h./ Petr Matuszek). Hudebně nastudoval operu a diriguje Miloš Formáček, sbormistr je Milan Kaňák.

Nastudování převzaté choreografie Margarita Pleškova. Spoluúčinkují orchestr, sbor i balet ústeckého divadla.

Tentokrát nezemřu

Tereza Mátlová s Annou Klamo se shodují: „Tato opera má skvělou hudbu. Je dobře, že ji Severočeské divadlo uvádí." Tereza Mátlová doplňuje: „Dcera mi říká: Mami, ty pokaždé umíráš. Tak teď v jedné opeře šťastně uteču," je ráda sopranistka Mátlová.

„Tato romantická opera nás odnáší na dálný východ, na ostrov Cejlon. Nádherné orientální melodie nás budou provázet stále, hudba je plná napětí a vášní. Je to pro mne příjemný návrat do ústeckého divadla. Jako režisérka mám trému vždy, to přiznávám," překvapuje Andrea Hlinková. „Každá premiéra je pro mne důležitá, beru ji vážně."

Cejlonská kněžka Lejla, přivázaná na skále, má bdít nad zdravím a bezpečím lovců perel. Proto ji režisérka umístila na houpačku, má přehled a až nadpozemský statut. Ale podlehne pohledném Nadirovi. Publikum vidí milování páru.

„Oba milenci při tom mají zakryté hlavy, aby nikdo neviděl její tvář. Stráže je překvapí, ale nikdo neví, kdo se za závoji na pláži skrývá. Rozuzlení přichází až později," popisuje režisérka.

„Náročnost zpěvních sólových partů Lovců perel i výslovnost ve francouzštině je těžká. Může být jednou z příčin, proč je titul v ČR opomíjen. Je však třeba připomenout, že 'Lovci' v Čechách 
s Carmen uvádělo hned po otevření Národní divadlo," tvrdí Milan Kaňák, dirigent ústeckého divadla.

Mistrovské dílo

„Cejlonsko-indickým námětem zde Bizet přináší exotické prvky indického zpěvu
a tance ve zcela mistrovské kompoziční práci, které nechybí dokonalá instrumentace a smysl pro vyváženost.
V harmonizaci nás někdy až zaráží odvaha ve vedení zpěvních hlasů oproti jednotlivým nástrojům v jemně dráždivých příčnostech, které však vždy vyústí v dokonalou, emotivně nadnášející konsonanci. Ve sborových partiích dosahuje s orchestrem nesmírné dramatické účinnosti v kontrastu s dojemnými, průzračnými áriemi a duety. Bizetova hudba byla svým způsobem ve své době nadčasová a promlouvá k nám dál, čas jí neubral na lesku. Na světových pódiích význačných orchestrů a v operních dómech patří do stálého repertoáru a my věříme, že osloví i naše diváky," věří Kaňák.