Prvním setkáním s proslulou Offenbachovou operetou Krásná Helena, svěžím, divácky i posluchačsky vděčným dílem na motivy antických dějin, je pro režiséra Libora Žídka její inscenování v Severočeském divadle. To ji navíc uvádí poprvé ve své novodobé historii.

„Krásná Helena mi dala dost práce, vždyť jsem v ní nikdy nehrál, ani ji neinscenoval. Náročné bylo i zhlédnutí veškerých možných nastudování po celé Evropě. Ale těší mě, že jsem se k té práci dostal," řekl Libor Žídek, exsólista karlínského divadla.

„Pracuji tak v divadle, kde už jsem režíroval, a v kraji, kam jezdím odpočívat. V Kytlici mám chalupu," uvedl. „A můj bratr Ivo tu byl v Činoheráku šéfem výpravy," pochlubil se.

Jako drzý satirik

Jak zajímavá, melodická a zábavná pro vás Krásná Helena je?
Francouzský skladatel Offenbach je pověstný jako drzý satirik. Znevažuje politické veličiny své doby, nebere si servítky a antika mu k tomu dává obrovskou šanci. V operetě dějiny řídí několik bohů, vše je přísně dané a autor to aplikuje na systém, platící bohužel i dnes. Je to replika posazená o pár generací dál. Baví mě, že obraz mám hotový, jen se přesadí do jiného století. Že nemusím moc měnit. Muzika je geniální, libreto je na principu antického divadla, kde je vše vyřešené předem. Tuto nadčasovou záležitost jsme se pokusili aktualizovat, ale ne lámat přes koleno; to není třeba. Helenu nehrajeme v továrně ani v metru, pro to napsaná nebyla. Vznikla, aby vyhověla hudebním požadavkům doby a upozornila na politické poměry. Jen tuto satiru moc nevyzdvihujeme. Je jí dnes tolik a je až banální, bylo by škoda k tomu krásnou Offenbachovu muziku tak lacině zneužít.

Má Krásná Helena velké hity?
Má, je jich plná a jsou strhující. Tuto klasiku zpívají Tři tenoři i Karel Gott a mnozí další. Jsou tu překvapivé věci i rytmicky bližší mladším lidem. Věřím, že nejen ústecké publikum dobře pobaví.

Spolupracuje se vám dobře s interprety i orchestrem z Ústí?
Ano, musím smeknout. Zde se ještě opereta dělá poctivě, i když za tvrdých podmínek, protože není moc času. Soubor maká, smekám před Terezou Mátlovou i Annou Klamo. Obě představitelky Heleny nám mohou závidět v celých Čechách. Výborní jsou i hlavní představitelé mužských rolí, pracují profesionálně a nezištně. Je to srdcová záležitost, taková se už dnes u nás nevidí. Na divadle se totiž nevydělává, neplníte-li sportovní haly…

Ceníte si práce choreografa Vladimira Gončarova?
Ano, a překvapil mě. Zprvu přísný zdál se, ale nemá těžký východoslovanský humor. Je spíš trošku cimrmanovský.

Terezko, prozradíte, jak si užíváte svou roli Krásné Heleny?
Tereza Mátlová: Báječně. Je příjemné, jak mi všichni okolo, mí poddaní, říkají, jak jsem krásná… Co víc si přát? Hrát tuto roli je noblesa.

Jaká je vaše Helena?
Je to svým způsobem těžká role, má hodně dialogů… Divák uvidí v přímém přenose proměnu od koketní slečny přes lstivou mladou dámu po královnu a polobohyni. Myslím, že je v Krásné Heleně spousta momentů, ve kterých mohu ukázat, co vše v té roli je. Aby divák viděl, že to není jen nafoukaná panovnice, která se zamiluje a chce dostat Parida. Ona vlastně nic špatného neudělá, hřeší jen v myšlenkách. Je i spravedlivá, ale když se jí nedostává od manžela lásky, ač se mu to snaží mnohokrát naznačit a on to stále nechápe, musí se pak ohlédnout jinde. Taková je vůle bohyně Venuše, ta inscenace je pohádka a báj…Role je to náročná, musíme víc zpívat, aby nám publikum dobře rozumělo. Ale my obě Heleny si to užíváme, i když se bohužel nenašla šance ke srovnání. Mít více času, možná bychom si zalétly na Krásnou Helenu do Paříže…Přesto doufám, že divák bude odcházet z divadla s lepší náladou. Že své běžné starosti na chvíli hodí za hlavu.

Ty krásné kostýmy

Nelze nepochválit autora kostýmů Josefa Jelínka…
Ano, i díky jeho krásnému kostýmu jsem moc ráda, že Helenou zpívám.

Vaše role je jednou z nejdůležitějších v celé operetě. Proč?
Radek Krejčí: Má role Kalchase je klíčová, on je průvodcem dějem i intrikánem, který za vše může. Sám Offenbach mluví spíše o burleskní opeře než o operetě. Ta hudba je krásná a těžká, je na hraně mezi operetou a operou.